کاشت ریش و سبیل طبیعی: روش و هزینه

17

محبوبیت کاشت ریش و سبیل هر روزه در بین مردم رو به افزایش است. در این روش، موها در مناطقی که موی آن نازک شده یا ریخته است، پیوند می‌شود. عمل پیوند در قسمت‌هایی از صورت که مو ندارد یا موهای رشد کرده نازک هستند و یا در قسمت‌هایی که پرپشت بودن مو مطلوب است، انجام می‌شود.

 

در کلینیک ما، جراحان با دقت و ریزه‌کاری زیاد و با تکیه بر چندین سال تجربه در تکنیک‌های پیوند مو، ریش‌هایی پرپشت و ضخیم برای شما خلق خواهند کرد.

چه عواملی موجب طاسی صورت می‌شود؟


عوامل ژنتیک نقش تعیین‌کننده‌ای در حجم، ضخامت و چگالی مو دارند. به‌علاوه عوامل هورمونی هم تأثیر زیادی در رشد موی صورت دارند. زخم‌های مکرر صورت، آکنه یا جراحت موجب از دست دادن قسمتی از موی صورت می‌شود. معمولاً در جای زخم‌ها یا اسکارها بدون عمل پیوند، مو رشد نخواهد کرد. بیماری‌های دیگری نظیر بیماری تیروئید و اختلالات خود ایمنی هم ممکن است بر رشد موی صورت تأثیر بگذارد. با مشاوره و گفتگو با یک جراح پلاستیک صورت می‌توان دلایل از دست دادن موی صورت را تشخیص داد.

کاشت ریش و سبیل برای چه کسانی انجام می‌شود؟


 

هرکسی که به دنبال پرپشت کردن موهای صورت خود ازجمله ابرو، مژه و سبیل است و یا تمایل به داشتن ریش ضخیم و پرپشت دارد، فرد مناسبی برای کاشت ریش و سبیل است. کاشت ریش و سبیل برای مردان و زنان با هر نژاد انجام می‌شود. این عمل عموماً روی سبیل و ریش‌های چانه انجام می‌شود اما برای ریش، خط ریش و گونه‌ها نیز قابل انجام است. کاشت ریش و سبیل برای پنهان کردن جای آکنه و اسکارهای دیگر قابل انجام است.

مراحل انجام کاشت ریش و سبیل


روش های کاشت ریش و سبیل دقیقاً مشابه عمل کاشت موی سر است و از طریق برداشتن پوست به همراه مو از نقطه دیگر انجام می‌شود. اکثر جراحان از برای پیوند مو از روش استخراج فولیکولی (FUE) که شامل استخراج واحدهای فولیکولی همراه با تعدادی تار مو از محل دیگر است استفاده می‌کنند. این محل دهنده معمولاً پشت سر است که اغلب آقایان در آن ناحیه ریزش مو ندارند. اگر ملاحظاتی در مورد دوام بلندمدت موی این ناحیه وجود داشته باشد، آنگاه استخراج از محل دهنده دیگری انجام می‌شود.

سپس واحد فولیکولی در محل پذیرنده قرار داده می‌شود که ممکن است سر، ابروها یا ریش باشد. هر جلسه متناسب با میزان فولیکول‌های استخراجی ساعت‌های طولانی زمان می‌برد.

نکته مهم در کاشت ریش و سبیل این است که در هر بار یک یا دو تار مو پیوند می‌شود و باید به‌دقت در محل خود با زاویه و مسیر مناسب کاشته شود تا ظاهری طبیعی پیدا کند.

برای به حداقل رساندن  اسکار، جراحان ما هر پیوند میکروسکوپی را به‌صورت جداگانه و منحصربه‌فرد انجام می‌دهند و برای جایگذاری کوچک‌ترین شکاف ممکن را ایجاد و از آن برای پیوند استفاده می‌کنند. پس از انجام عمل کاشت، موها دائمی بوده و به‌صورت طبیعی با مشخصات موی طبیعی صورت رشد می‌کنند. به‌علاوه می‌توان موهای پیوند شده را مانند موهای دیگر صورت اصلاح نمود.

کاشت ریش و سبیل با بی‌حسی موضعی و آرام‌بخش‌های دهانی برای کاهش درد انجام می‌شود. متناسب با حجم موهای پیوندی، عمل از دو تا پنج ساعت طول می‌کشد. کاشت ریش طبیعی هم به‌صورت کاشت نواری و هم به‌صورت FUE که بر اساس فاکتورهای متعددی تعیین می‌شود و جراحان ما در مورد آن با شما صحبت و تبادل نظر خواهند کرد، انجام می‌شود. عمل پیوند درد شدید و اساسی ندارد و با دوران بهبود و ریکاوری راحت و بدون اشکال همراه است.

ریکاوری و مراقبت‌های پس از عمل

غالباً افراد پس از دو روز بعد از عمل می‌توانند فعالیت‌های روزانه خود را به‌صورت عادی انجام دهند و فعالیت‌های ورزشی سنگین پس از یک یا دو هفته می‌تواند مانند قبل ادامه پیدا کند. در پنج روز اول بعد از کاشت ریش طبیعی، اطراف موهای پیوندی پوسته‌های ریزی دیده می‌شود و محل پیوند شده باید کاملاً خشک نگه داشته شود. حدود سه چهار روز بعد، تغییرات در صورت مشخص می‌شود.  بخیه‌های محل دهنده پس از یک هفته کشیده می‌شود. موهای پیوند شده در طول دو تا سه هفته می‌ریزند و سپس در مدت سه ماه شروع به رشد مجدد می‌کنند و تا پایان عمر به این رشد ادامه خواهند داد.

سؤالات رایج


برای پیوند، موها از کجا برداشته می‌شوند؟

موهایی که برای کاشت ریش و سبیل مورداستفاده قرار می‌گیرند از پشت سر گرفته می‌شوند. علت اینکه موها از پشت سر برداشته می‌شوند این است که به‌صورت ژنتیکی موهای این ناحیه از سر دوام بیشتری دراد. این بدان معناست که دلیلی برای نگرانی از ریزش موهای پیوند شده وجود ندارد.

کاشت ریش و سبیل چقدر طول می‌کشد؟

به‌طورمعمول این عمل بین دو تا پنج ساعت زمان نیاز دارد. متناسب با حجم عمل این زمان ممکن است تغییر کند ولی به‌ندرت طولانی‌تر می‌شود.کاشت ریش و سبیل معمولاً در یک جلسه انجام می‌شود.

آیا کاشت ریش و سبیل دردناک است؟

خیر. با توجه به بیهوشی موضعی در محل دهنده‌ی مو و محل پذیرنده پیوند، در حین عمل هیچ دردی احساس نمی‌شود. برخی بیماران از تزریق ترس دارند که معمولاً مسئله مهمی نیست و جراحان قبل از عمل به شما اطمینان خواهند داد که عملی راحت و آسان در پیش دارید.

هزینه عمل چقدر است؟

هزینه عمل به تعداد پیوندهای موردنیاز بستگی دارد. قیمت‌ها از ناحیه‌ای به ناحیه دیگر متفاوت است و به میزان تجربه و تبحر جراح بستگی دارد. در کلینیک ما کاشت ریش و سبیل قیمتی کاملاً رقابتی دارد.

میزان پیوند موی موردنیاز متفاوت است ولی به‌طور میانگین به شرح زیر می‌باشد:

سبیل: 350 تا 500 پیوند

چانه کامل (ریش بزی): 600 تا 700 پیوند

خط ریش: 200 تا 250 پیوند (در هر طرف)

ریش گونه: 300 تا 700 پیوند

آیا من به ظاهر دلخواهم دست پیدا می‌کنم؟

بله. بزرگ‌ترین مزیت کاشت ریش و سبیل این است که شما می‌توانید به هر صورت که بخواهید پس از عمل به نظر برسید. اکثر پسران موهایی ضخیم در کل صورت می‌خواهند اما درصورتی‌که در قسمتی از صورت تأکید بیشتری نیز لازم باشد، با عمل پیوند قابل انجام است.

آیا برای عمل باید مرخصی بگیرم؟

برای انجام کاشت ریش و سبیل باید یک روز مرخصی بگیرید ولی بعد از انجام عمل پیوند واقعاً نیازی به مرخصی و استراحت استعلاجی نیست.

آیا این حقیقت دارد که موهای جدید می‌ریزند؟

بله، موهای جدید پس از دو هفته می‌ریزند ولی این کاملاً طبیعی است و پس‌ازآن موها شروع به رشد و ضخیم‌تر شدن می‌کنند.

چقدر طول می‌کشد تا من نتیجه نهایی کاشت ریش و سبیل را ببینم؟

شما پس از سه ماه می‌توانید نتیجه کامل و قطعی کاشت ریش و سبیل خود را ببینید.

آیا انجام عمل دیگری پس از کاشت ریش و سبیل، ضرورتی دارد؟

به‌ندرت برخی بیماران به عمل ثانویه کاشت ریش و سبیل به دلیل کم بودن چگالی موهای پیوندی نیاز دارند.

آیا کاشت ریش و سبیل دائمی است؟

پس از انجام کاشت ریش و سبیل، موها دائمی است. معمولاً 90 درصد موهای پیوند شده، رشد خواهند کرد.

آیا کاشت ریش و سبیل خطرناک است؟

خطر و ریسک قابل‌ملاحظه‌ای در کاشت ریش و سبیل که توسط جراحان زبردست انجام می‌شود، وجود ندارد. با استفاده از روش FUE حتی هیچ‌گونه نشانه‌ای از زخم یا برداشت مو از محل دهنده باقی نخواهد ماند.