لاغری موضعی با لیپوساکشن

4

لیپوساکشن، همچنین تحت عنوان "لیپوپلاستی" و یا "جراحی لاغری" نیز شناخته می‌شود. لیپوساکشن با برداشت رسوب چربی‌های اضافی در مناطق خاصی از بدن، تناسب و شکل اندام شما بهبود خواهد یافت و درنهایت ظاهری جذاب‌تر پیدا خواهید کرد. در عمل لیپوساکشن با استفاده از تکنیک‌های خاصی چربی‌های موضعی اضافی تحت ساکشن (مکش) قرار می‌گیرند. لیپوساکشن می‌تواند در مواضع مختلف بدن بکار گرفته شود، ازجمله: ناحیه لگن، باسن، لاغری ران ، شکم‌های برآمده، در قسمت پهلوها بالای کمر و مکان‌های دیگر.

متخصصین ما در کلینیک فتاح، نیازها، انتظارات و نتیجه موردنظر شما را در خصوص لیپوساکشن به‌دقت گوش خواهند داد. شما می‌توانید، توانایی‌ها و تجهیزات جراحی ما را بررسی نمایید. همچنین در طول جلسه مشاوره شما می‌توانید با کادر درمانی ما از نزدیک ملاقات داشته باشید.

به‌طورکلی هر عمل جراحی با خود ریسک‌هایی را به همراه دارد- اما در کلینیک ما، با پیروی از دستورالعمل‌های جراح و همچنین پیگیری‌های منظم بعد از عمل، در طول فرایند درمان، خطرات و عوارض جانبی، به حداقل میزان ممکن می‌رسد.

لیپوساکشن برای چه کسانی مناسب است؟


لیپوساکشن بهترین روش برای افراد زیر محسوب می‌شود:

  • باید بیش از 18 سال سن داشته باشند و به‌طورکلی از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشند.
  • رژیم غذایی و ورزش را امتحان کرده باشند.
  • در مناطق خاصی از بدن خود حداقل 6 تا 10 کیلو بافت چربی داشته باشند.

vodostruynaya-liposakciya-6

انواع لیپوساکشن


انواع مختلفی از لیپوساکشن وجود دارد، نوع و روش استفاده‌شده، بستگی به مناطق موردنظر شما و قضاوت پزشک دارد.

برخی از انواع مختلف لیپوساکشن عبارت‌اند از:

لیپوساکشن به کمک بی‌حسی موضعی

 این نوع از لیپوساکشن بیشترین استفاده و کاربرد را دارد. در این روش مخلوطی از آب‌نمک استریل (برای کمک به حذف چربی‌ها)، داروی بی‌حسی (معمولاً لیدوکائین) برای تسکین درد و اپی‌نفرین (برای به انقباض درآوردن عروق خونی و کاهش خونریزی) در ناحیه موردنظر تزریق می‌شود. سپس برش کوچکی در پوست ایجاد می‌شود. از طریق این برش یک کانول نازک (لوله کوچک) برای مکش چربی‌ها و مایعات وارد ناحیه موردنظر می‌شود. در این روش خونریزی و کبودی بسیار کاهش می‌یابد.

لیپوساکشن به کمک نیرو

   در این روش برای حذف چربی‌های سخت شده، از یک کانول ارتعاشی استفاده می‌شود. با تقبل قیمت لیپوساکشن در این روش به کمک نیرو، معمولاً درد و تورم کمتری ایجاد می‌شود. این روش به پزشک اجازه می‌دهد با دقت بیشتری به حذف چربی‌ها بپردازد، به‌ویژه در مناطق کوچکی همچون: بازوها، زانو و مچ پاها.

لیپوساکشن به روش SAFE

این روش همان روش لیپوساکشن به کمک نیرو است که یکسری تغییراتی در آن به وجود آمده است. به دلیل توانایی آن برای تغییر شکل بدن به شیوه‌ای بی‌خطر و مؤثر، به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین روش‌های لیپوساکشن تبدیل گشته است.

این روش سه مرحله دارد. واژه " SAFE" مخفف این سه مرحله است یعنی: تفکیک چربی‌ها، ساکشن یا مکش چربی‌ها و تراز سازی چربی‌ها.

لیپوساکشن هوشمند (SMART Liposuction)

 لیپوساکشن SMART نام تجاری یک دستگاه لیزر است. قبل از لاغری موضعی با دستگاه لیپوساکشن، ابتدا چربی‌ها به کمک این دستگاه تخریب می‌شوند و سپس عمل مکش صورت می‌پذیرد.

انواع دیگر لیپوساکشن

لیپوساکشن به کمک امواج اولتراسوند (VASER)، لیپوساکشن به کمک امواج رادیویی (BodyTite) و لیپوساکشن به کمک فشار آب (واترجت) برخی دیگر از روش‌های لیپوساکشن محسوب می‌شوند. اگرچه همه آن‌ها ادعا می‌کنند که روششان برتر از روش‌های دیگر است، اما واقعیت این است که هیچ مطالعه علمی برتری آن‌ها را نسبت به لیپوساکشن استاندارد " Tumescent " به اثبات نرسانده است.

روش درمان در کلینیک فتاح


آمادگی پیش از لیپوساکشن

  • از نیمه‌شب قبل از عمل جراحی، مصرف غذا و آب باید متوقف شود.
  • 2 هفته قبل از عمل جراحی از مصرف آسپیرین خودداری گردد.
  • روز قبل از عمل و یک ماه بعد از عمل جراحی، مصرف سیگار باید متوقف شود.
  • از 1 روز قبل از عمل، از مصرف ویتامین E خودداری شود.

فرایند جراحی لیپوساکشن

امروزه به کمک تکنیک‌های نوین جراحی، نسبت به روش‌های سنتی لیپوساکشن، فرایندها کوتاه‌تر شده است. جراح از ابتدای جراحی تا انتهای آن باید از دقت و ظرافت بالایی برخوردار باشد. فرکانس ارتعاشی مورد استفاده در لیپوساکشن، همان فرکانس‌های دستگاه‌های ضد درد (TENS) می‌باشد، این امر تأثیر مواد بی‌حسی را افزایش می‌دهد.

ممکن است لیپوساکشن تحت بی‌حسی موضعی در ناحیه موردنظر و یا بیهوشی عمومی انجام می‌شود. قبل از اعمال بی‌حسی برای کاهش تنش‌های بیمار به او دارو داده خواهد شد. استفاده از آرام‌بخش و داروی بی‌حس‌کننده موضعی، باعث می‌شود شما در طول عمل احساس راحتی داشته باشید.

برشی در حدود یک و نیم سانتی‌متر در ناحیه موردنظر ایجاد می‌شود. ابزاری لوله مانند از طریق این برش وارد بافت موردنظر می‌گردد. طرف دیگر این لوله توخالی به یک دستگاه مکش متصل است. جراح لوله مذکور را وارد بافت چربی می‌کند، قبل از آن میزان بافتی که باید برداشته شود، جدا می‌کند. سپس توسط فشار خلأ ایجادشده، چربی‌ها به کمک دستگاه مکش، تحت مکش قرار می‌گیرند. گاهی اوقات برای دسترسی بیشتر به چربی‌های ناخواسته، ممکن است بیش از یک برش نیاز باشد.

به کمک چند بخیه، ناحیه برش بسته می‌شود و فقط یک زخم کوچک و اغلب نامشخص باقی می‌ماند. بعد از عمل جراحی، ناحیه تحت درمان، توسط گاز و باند الاستیک محکم پانسمان می‌شود تا پوست و ناحیه موردنظر تحت‌فشار قرار بگیرند. این کار باعث می‌شود بافت زیرپوست به‌آرامی شکل هموار خود را به دست آورد.

مزایای استفاده از لیپوساکشن


  • کبودی کمتر.
  • آدم (تورم) کمتر.
  • دوره بهبودی مناسب‌تر.
  • ظاهر پوست بهتر حفظ خواهد شد.
  • با حداقل خون‌ریزی، صرفاً سلول‌های چربی حذف می‌شوند.

دوره بهبودی لیپوساکشن


بعد از عمل جراحی، دردی که توسط دارو کنترل شده بود، ممکن است برای چند روزی ادامه داشته باشد. ممکن است بیمار به‌صورت متناوب در دوره‌های زمانی مختلف، بی‌حسی یا ناراحتی مختصری را تجربه نماید. اگر بیمار در بیمارستان بستری شده باشد، یک روز بعد از جراحی مرخص خواهد شد.

باند محافظ یا لباس مخصوص (لباسی کشی که ناحیه تحت درمان را فشرده نگه می‌دارد) اغلب یک هفته پس از عمل جراحی برداشته می‌شود. بااین‌حال، برای آنکه پوست و ناحیه تحت درمان حالت بهتری به خود بگیرند، ممکن است از شما خواسته شود تا به مدت 2 الی 3 ماه از این لباس کشی استفاده نمایید. ممکن است تورم و تغییر رنگ جزئی در پوست وجود داشته باشد، اما معمولاً در عرض 3 الی 6 هفته یا چند ماه فروکش خواهند کرد.

احتمال دارد پوست در ناحیه تحت درمان موج‌دار و ناهموار شود. اگر قبل از عمل جراحی، پوست دارای عیوب سطحی باشد، مانند ناهمواری‌های پوستی (که اغلب به آن‌ها سلولیت می‌گویند) بعد از عمل نیز باقی می‌مانند.

در برخی موارد، اگر میزان چربی زیادی از ناحیه تحت درمان برداشت شود (خارج از ظرفیت پوست)، ممکن است پوست دچار افتادگی شود. به علت از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست در افراد مسن‌تر، ممکن است برای برداشتن پوست اضافی، عمل جراحی دیگری نیز نیاز باشد، تا بیمار حداکثر نتیجه دلخواه را به دست آورد.

سلول‌های چربی مکش شده، به‌طور دائم حذف خواهند شد. بااین‌حال، اگر شما رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم نداشته باشید، ممکن است سلول‌های چربی باقی‌مانده بزرگ شده و ظاهر شما را مجدداً تغییر دهند.

عوارض جانبی


  • کبودی: که در کوتاه‌مدت ممکن است دردناک باشد، اما در عرض چند هفته برطرف خواهد شد.
  • تورم: به‌تدریج در طول یک یا دو ماه فروکش خواهد کرد.
  • جای زخم: اندازه آن بسته به روش جراحی متفاوت است، معمولاً ظرف چند هفته برطرف خواهد شد.
  • درد: موقتاً ممکن است بیمار درد را تجربه نماید که توسط مسکن‌ها کنترل خواهد شد.
  • بی‌حسی: گاهی اوقات برای چند هفته همچنان ادامه دارد.
  • محدود شدن تحرک فرد: میزان و مدت آن به روش جراحی و ناحیه تحت درمان بستگی دارد.