درمان و رفع افتادگی پلک: روش‌های جراحی و غیرجراحی

25

افتادگی پلک گاهی مادرزادی است و گاهی در طول عمر ایجاد می‌شود و اکتسابی است. پتوز ممکن است موقتی یا دائمی باشد. عضله بالابرنده در مواردی چون افتادگی مادر زادی پلک آن‌قدر ضعیف است که نمی‌تواند پلک را باز نگه دارد. کشیدن پلک یا رفع افتادگی پلک که بلفاروپلاستی نیز نامیده می‌شود، روشی است که به منظور برداشتن پوست و اضافه کردن یا برداشتن چربی از پلک‌ها انجام می‌شود. اصطلاح «کشیدن پلک» یک اسم بی مسمی است زیرا در طول عمل در واقع اصلاً پلک کشیده نمی‌شود.

رفع افتادگی پلک (بلفاروپلاستی) اقدامی است که می‌تواند در جهت بازگرداندن عملکرد طبیعی محافظتی پلک‌ها و بازگرداندن یک میدان دید وسیع برای چشم‌ها، به عنوان یک ضرورت پزشکی در نظر گرفته شود.

کلیه خدمات زیبایی و رفع مشکلات صورت در کلینیک فتاح توسط متخصصین مجرب و با بکارگیری روش‌های پیشرفته و مؤثر انجام می‌گیرد.

کاندیدای مناسب برای عمل بلفاروپلاستی


افرادی که انتظارات واقع‌بینانه دارند و در وضعیت سلامتی خوبی هستند برای عمل کشیدن پلک یا همان رفع افتادگی پلک مناسب هستند.

بیمار چگونه باید برای عمل رفع افتادگی پلک آماده شود؟

قبل از کشیدن پلک، بیمار باید تحت یک معاینه‌ی دقیق قرار گیرد و در مورد عمل رفع افتادگی پلک، خطرات بالقوه و مزایای مرتبط با این روش آگاه شود. بیمار باید دستورالعمل‌های قبل از عمل که از طرف پزشک توصیه شده است را به دقت دنبال کند و همچنین قبل از عمل دستورالعمل‌های بعد از عمل را نیز بررسی کند. این کار به بیمار اجازه خواهد داد تا قبل از اتمام عمل و بازگشت به خانه، هرگونه داروی لازم برای تسکین درد و موارد دیگری مانند ژل، اشک مصنوعی و گاز پانسمان را فراهم کند.

درمان


جراحی

به منظور جراحی و درمان افتادگی پلک بالایی، برش‌هایی ایجاد می‌شود تا پوست و چربی اضافی برداشته شود. سپس برای بستن برش‌ها از بخیه‌های نازک استفاده می‌شود تا روی پلک بالایی یک چین ایجاد شود.

جراحی پلک پایینی می‌تواند با ایجاد یک برش مستقیم در زیر خط مژه یا یک ایجاد یک برش در داخل پلک انجام شود. این روش بدون ایجاد برش‌های آشکار و قابل‌مشاهده، دسترسی به پلک را ممکن می‌سازد. به همین دلیل این تکنیک برای بیمارانی که به برداشت یا اضافه کردن چربی احتیاج دارند، مناسب است. برای کاهش خطوط و چین و چروک‌ها می‌توان این روش را با لیزر پوست پلک ترکیب کرد.

26

چرا جراحی پلک انجام می‌شود؟

چربی و پوست اضافی پلک بالایی می‌تواند پلک را سنگین به نظر آورد، ظاهری سالخورده به آن بدهد، پُف چشم ایجاد کند و گاهی اوقات میدان دید چشم را مسدود کند. رفع افتادگی پلک بالایی به منظور برداشتن پوست و چربی انجام می‌شود و می‌تواند میدان دید چشم را بهبود بخشد.

جراحی هر دو پلک (که جراحی پلک به روش آسیایی نیز نامیده می‌شود) به منظور ایجاد یا افزایش چین پلک بالایی انجام می‌شود. این نوع درمان روی مردم آسیا انجام می‌شود تا ظاهر پلک را به اصطلاح «غربی» کند.

جراحی و رفع افتادگی پلک پایینی می‌تواند به منظور برداشتن پوست اضافی انجام شود و به وسیله‌ی اضافه کردن ژل یا برداشتن چربی، ظاهر کلی پلک را بهبود بخشد. گاهی اوقات برای از بین بردن افتادگی به عمل سفت کردن پلک نیاز می‌شود، در این مورد لیزر پوست می‌تواند برای بهبود چین و چروک و بافت پوست مورد استفاده قرار گیرد.

زمان بهبودی برای جراحی پلک چقدر طول می‌کشد؟

معمولاً بیماران بعد از عمل رفع افتادگی پلک، دوره‌ی بهبودی کوتاهی دارند. اگرچه در روز بعد از عمل معمولاً کبودی و تورم بدتر می‌شود اما به سرعت خوب و ناپدید می‌شود. در طول 48 ساعت اول بعد از عمل، استفاده از کمپرس سرد می‌تواند کبودی و تورم دور چشم و صورت را تا حد زیادی کاهش دهد. فعالیت‌های سبک مانند پیاده‌روی نیز به روند بهبودی کمک خواهد کرد. معمولاً روی محل برش باندهای نازکی قرار داده می‌شود و چند روز بعد برداشته می‌شود، در حالی که بخیه‌ها تا حدود یک هفته بعد می‌توانند باقی بمانند. گاهی اوقات از بخیه‌های قابل‌جذب که نیازی به کشیدن آنها نیست، استفاده می‌شود.

اکثر بیماران بعد از گذشت 7 تا 10 روز به فعالیت‌های عادی و روزانه‌ی خود بازمی‌گردند. با گذشت 2 هفته از عمل جراحی، اکثر کبودی و تورم از بین خواهد رفت.

خطرات بالقوه و عوارض جانبی جراحی پلک چیست؟

مانند هر جراحی دیگری، جراحی و رفع افتادگی چشم نیز خطرات بالقوه و عوارض جانبی دارد. خطرات عمده عبارتند از: عفونت، خونریزی، باقی ماندن جای زخم، عدم توانایی بستن چشم‌ها، خشکی چشم، وضعیت غیرطبیعی چشم، دوبینی و از دست دادن دید چشم.

رفع افتادگی پلک با روش لیزر

اگرچه تقریباً به مدت سی سال است که چشم پزشکان برای درمان بیماری‌های شبکیه از لیزر استفاده می‌کنند، اما کاربرد آن در پزشکی و جراحی در سال‌های اخیر گسترش یافته است. در زمینه‌ی جراحی عمومی، لیزر برای شکاف دادن و حذف پوست، عضله، چربی، تومورها و تقریباً هر بافتی که قابل‌تصور باشد استفاده شده است.

مزیت اصلی لیزر نسبت به چاقوها و قیچی‌های فولادی ضدزنگ این است که برش لیزری خونریزی کمتری دارد و در نتیجه ممکن است زمان لازم برای انجام بسیاری از عمل‌ها کمی کاهش یابد، زیرا در اکثر عمل‌ها زمان زیادی صرف کنترل خونریزی می‌شود. در روش رفع افتادگی پلک با لیزر، چربی پلک می‌تواند بدون نیاز به محکم بستن اولیه که به منظور جلوگیری از خونریزی انجام می‌شود، حذف شود (اقدامی که ممکن است برخی ناراحتی‌های سبک را از بین ببرد).

عمل تزریق برای رفع افتادگی پلک

یکی از روش های رفع افتادگی پلک با روش های غیر جراحی ، تزریق چربی است. در فرآیند تزریق چربی یک برش در داخل پلک پایینی ایجاد می‌شود و چربی حدقه‌ی چشم به بیرون آورده و روی لبه‌ی مدور چشم قرار داده می‌شود. این کار یک تیر و دو نشان است؛ زیرا هم گودی چشم با تزریق چربی پُر می‌شود و هم برآمدگی پلک پایینی کاهش می‌یابد چون چربی جابجا می‌شود و فشار وارده به پوست پلک پایین کاهش می‌یابد. مشکل این روش این است که ممکن است چربی صاف نشود و موجب ایجاد یک ظاهر ناصاف و قلمبه شود.

تزریق ژل گزینه‌ی دیگری برای رفع افتادگی پلک با روش های غیر جراحی است. ژل‌های هیالورونیک اسید مانند جوودرم، رستالین و پرلین برای تزریق‌های سطحی طراحی شده‌اند و برای تزریق در پلک پایینی کاربرد ندارند، زیرا پوست پلک پایینی نازک‌تر است و این ژل‌ها در آن بیشتر آشکار می‌شوند.