میکرودرم ابریژن و پاکسازی پوست صورت: مزایا و عوارض

v

میکرودرم ابریژن یکی از جدیدترین تکنیک‌های پیشرفته مراقبت‌های پوستی برای لیفت سریع پوست صورت است. این روش جایگزینی مناسب برای روش‌های گران و تهاجمی دیگر نظیر جراحی پلاستیک، لایه‌برداری شیمیایی و تزریق بوتاکس است. میکرودرم ابریژن یک اصطلاح کلی برای برداشتن ذرات ریز خشن سطحی پوست است. این روش معمولاً برای صورت، قفسه سینه، گردن، بازوها و دستان به کار می‌رود.

میکرودرم ابریژن در کلینیک به وسیله متخصصین مجرب و متبحر به گونه‌ای انجام می‌شود که از ایجاد و افزایش گرما روی پوست جلوگیری کرده و نتیجه آن لایه برداری و لطیف سازی ملایم و تدریجی پوست خواهد بود.

آناتومی پوست


 پوست شما از دو لایه اصلی تشکیل شده است:

  • اپیدرم یا روپوست: لایه بیرونی پوست که با دنیای بیرونی در ارتباط است. این لایه مجموعه‌ای از سلول‌های مرده بر روی لایه سلول‌های در حال رشد قرار دارد.

بیرونی‌ترین لایه پوست استراتوم کورنئوم نامیده می‌شود که به عنوان مانعی بین دنیای بیرون و لایه میانی پوست عمل می‌کند. این لایه پوست، محل عیوب جزئی نظیر چین و چروک‌های کم و لکه‌ها است. همه عمل‌ها در میکرودرم ابریژن روی لایه استراتوم کورنئوم انجام می‌شود.

  • درم یا لایه میانی پوست: عمل بر لایه‌های عمیق‌تر پوست دردناک و مضر است و احتمال از بین رفتن دائمی دانه‌های کوچک پوستی وجود دارد.

x1

اثرات میکرودرم ابریژن


اگر لایه استراتوم کورنئوم پوست شما برداشته شود، بدن آن را به عنوان یک جراحت خفیف فرض کرده و اقدام به جایگزین کردن سلول‌های جدید و سالم به جای سلول‌های از بین رفته می‌کند. در اولین ساعات پس از انجام درمان این موضوع باعث تورم و قرمزی خفیفی روی پوست می‌شود. این عوارض جانبی در افراد مختلف می‌تواند از یک ساعت تا چند روز باقی بماند.

اثرات مثبت میکرودرم

این روش درمانی مزایای متعدد و اثرات مثبت زیادی دارد که برخی از آنها به شرح زیر است:

  • با برداشتن استراتوم کورنئوم، سطح پوست بهبود می‌یابد.
  • در زمان بهبود، لایه جدیدی از پوست که لطیف‌تر و سالم‌تر است شکل می‌گیرد.
  • برخی عیوب ظاهری پوست مانند آفتاب‌سوختگی، لک‌ها و چروک‌های ریز پس از استفاده از این روش از بین می‌روند.

بدون وجود استراتوم کورنئوم به عنوان یک مانع، کرم‌های درمانی و لوسیون ها بسیار مؤثر خواهند بود زیرا محتویات و مرطوب کننده‌های داخل این کرم‌ها و لوسیون ها فعال شده و راه خود را برای رسیدن به لایه‌های عمیق‌تر پوست پیدا خواهند کرد.

کاربرد میکرودرم ابریژن


 این فرایند برای مناطقی از پوست که چین و چروک و خطوط کمی دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد، این مناطق پوستی عبارتند از:

  • گونه‌ها
  • پیشانی
  • اطراف دهان
  • دور چشم

علاوه بر از بین بردن چروک‌ها و خطوط پوست، درم ابریژن به افزایش لطافت و شفاف سازی پوست و کاهش مشکلات مربوط با رنگدانه‌های پوستی نیز کمک می‌کند که برخی از آنها عبارتند از:

  • لک‌های ناشی از افزایش سن
  • لک‌های قهوه‌ای
  • ملانوز
  • آکنه. میکرودرم ابریژن با مکش عمیق، منافذ پوست بیمار را باز می‌کند.

میکرودرم ابریژن در کلینیک ما


 مشاوره

همه چین و چروک‌ها با میکرودرم ابریژن از بین نمی‌روند. اگر شما چین و چروک‌های عمیق یا اسکارهای عمیق دارید، میکرودرم ابریژن به تنهایی قادر به از بین بردن آنها نیست. بهترین راه برای یافتن این که آیا میکرودرم ابریژن به تنهایی برای مشکلات پوستی شما مناسب است یا خیر، حضور در جلسه مشاوره رو در رو با متخصصین پوست ما در کلینیک است.

فرایند انجام میکرودرم ابریژن

در طول انجام فرایند، متخصصین پوست در کلینیک ما از ابزاری برای پاشش کریستال‌های ریز از جنس اکسید آلومینیوم، کلرید سدیم یا بی کربنات سدیم استفاده می‌کنند و سپس سلول‌های مرده پوست و کریستال‌های اضافه را از روی پوست جمع آوری می‌کنند.

xx1

عمل وکیوم دستگاه چهار عملکرد اصلی دارد:

  • قسمت کوچکی از پوست را کشیده و بالا می‌آورد تا بتوان روی آن کار کرد.
  • التهاب خفیفی ایجاد خواهد کرد و برخی ناخالصی را به سطح می‌آورد.
  • جریانی از کریستال‌های ریز را در ناحیه مورد درمان روی پوست می‌پاشد.
  • کریستال‌های استفاده شده و سلول‌های مرده پوست را جمع آوری می‌کند.

برخی از ابزارها همه این چهار عمل را در یک مدار انجام می‌دهند. فرایند مکش در این ابزارها مکش ونتوری نامیده می‌شود. دستگاه‌های قوی‌تر این مراحل را در دو مدار انجام می‌دهند، یکی کریستال‌های را روی پوست می‌پاشد و دیگری ذرات اضافی را از روی پوست جمع‌آوری می‌کند.

همچنین دستگاه‌های جدیدتری هم وجود دارند که از یک سر الماسه به جای پاشش کریستال‌ها روی پوست استفاده می‌کنند.

یک جلسه درمانی استاندارد شامل یک تا سه بار انجام فرایند به وسیله دستگاه می‌باشد. در بیشتر موارد از بیمار خواسته می‌شود تا از کرم‌ها و لوسیون‌های مخصوصی بر روی نواحی مورد درمان بین جلسات درمانی خود استفاده کند. این کار به مرطوب سازی و افزایش روند تولید سلول‌های جدید پوستی سالم‌تر کمک می‌کند.

دوران بهبود

  • پس از انجام عمل میکرودرم ابریژن شما روی پوست خود احساسی نظیر آفتاب سوختگی یا باد زدگی خواهید داشت.
  • این دوران با احساس سفتی و خشکی پوست همراه است؛ خارش پوست یکی از عوارض پوست خشک است؛ اما این شرایط موقتی است و پس از مدتی بهبود می یابد.
  • اگر شما درمان عمیق‌تری داشته‌اید یا از میکرودرم ابریژن برای برداشتن لک‌های پوستی استفاده کرده‌اید، متناسب با میزان حساسیت پوستتان، مقداری قرمزی پوست را تجربه خواهید کرد. این قرمزی پوست در صورتی‌که اتفاق بیفتد، معمولاً خفیف بوده و چند ساعت پس از میکرودرم ابریژن رخ می‌دهد. این قرمزی مانند آقتاب‌سوختگی بوده و برای چند روز روی پوست باقی می‌ماند.

مراقبت‌های پس از انجام میکرودرم ابریژن

  • از آنجا که میکرودرم ابریژن مقداری از رطوبت پوست را به صورت موقتی از بین می‌برد، همیشه پس از انجام آن باید از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کرد. (رطوبت کمک می‌کند تا پوست اندازی به حداقل برسد).
  • از کرم ضد آفتاب با SPF 15 یا بالاتر استفاده کنید.

سؤالات رایج و متداول


هر جلسه انجام میکرودرم ابریژن چه مدت طول می‌کشد؟

هر جلسه میکرودرم ابریژن معمولاً بین 30 تا 60 دقیقه به طول می‌انجامد

من چند جلسه درمانی نیاز دارم؟

معمولاً برای حصول نتایج مطلوب برای بیمار بیش از یک جلسه درمانی نیاز است. جلسات میکرودرم ابریژن در فواصل دو تا سه هفته‌ای انجام می‌شود و بین 6 تا 12 جلسه برای درمان نیاز است.

پس از اتمام برنامه اولیه درمان شما به جلسات درمانی متناوب برای حفظ نتایج نیاز دارید. معمولاً در صحبت‌ها، جلسات درمانی برای حفظ نتایج میکرودرم ابریژن جزء جلسات درمانی اولیه محاسبه نمی‌شود.

برای انجام میکرودرم ابریژن چه مبالغی باید بپردازم؟

در نقاط مختلف کشور بهای میکرودرم ابریژن متفاوت است بنابراین سما ممکن است کمی بیشتر یا کمتر از مبلغ متوسط ملی بپردازید.