عمل جراحی زیبایی پروتز چانه: روش، مزایا و خطرات آن

22

پروتز چانه در ابتدا برای رفع مشکلات مادرزادی و آسیب‌دیدگی‌های ایجادشده به خاطر تصادف مورداستفاده قرار گرفت. بااین‌وجود، امروزه از این روش درمانی برای بهبود ظاهر چانه‌های ضعیف یا ایجاد تقارن و ظاهر زیبا برای چانه در ساختار صورت بجای عمل فک استفاده می‌شود.

در کلینیک ما جراحان متخصص می‌توانند عمل جراحی برجسته کردن چانه و ایجاد ظاهر زیبا برای آن را با نتایج ماندگار و بلند مدت برای شما انجام دهند و به‌این‌ترتیب به بازیابی توازن بین اجزای صورت با استفاده از پروتز کمک مؤثر نمایند.

پروتز چانه از چه موادی ساخته می‌شود؟


پروتزهای چانه معمولاً از سیلیکون سخت ساخته می‌شوند. علاوه بر این امروزه پروتزهایی وجود دارند که از مواد دیگر نیز ساخته شده و برای اهداف خاص مورداستفاده قرار می‌گیرند. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید درباره انواع پروتزهای قابل‌استفاده برای برجسته سازی چانه با جراح صحبت کرده و بهترین آن‌ها را با توجه به شرایط درمان انتخاب نمایید.

پروتز چانه


چه کسانی برای استفاده از عمل جراحی پروتز چانه مناسب هستند؟

پروتز چانه اغلب برای ایجاد توازن بین اجزای صورت با بلند کردن چانه یا بزرگ‌تر کردن اندازه آن نسبت به بینی انجام می‌شود. بهترین افراد برای استفاده از این روش درمانی به شرح زیر هستند:

  • افرادی که چانه ضعیف داشته یا دچار عقب رفتگی در این ناحیه هستند، اما شرایط قرارگیری دندان‌های آن‌ها بر روی یکدیگر عادی است.
  • افرادی که از وضعیت فیزیکی مناسب برخوردار هستند.
  • افرادی که انتظارات واقع‌بینانه از نتایج این روش درمانی دارند.
  • افرادی که از عقب‌رفتگی چانه خود ناراحت هستند و به همین خاطر تمایل دارند خط فک آن‌ها با بقیه اجزای صورتشان هماهنگ و متوازن گردد.

جلسه مشاوره برای برجسته کردن چانه

در این جلسه جراح درباره اهداف درمان و انتظارات واقع‌بینانه درنتیجه این روش درمانی با شما صحبت خواهد کرد. معمولاً اکثر بیماران هنگام انتخاب این روش درمانی به دنبال اصلاح مشکلات ظاهری چانه خود هستند، اما لازم است توجه داشته باشید هر یک از بیماران شرایط خاص و منحصربه‌فرد در این رابطه دارند.

معمولاً برای مشاوره درباره عمل جراحی زیبایی پروتز چانه از وضعیت صورت بیمار و چانه عکس رادیولوژی تهیه می‌شود. به‌این‌ترتیب جراح می‌تواند نقاط خاص چانه که نیازمند اصلاح هستند را با توجه به این عکس شناسایی نماید و برنامه درمان را بر این اساس تهیه کند.

پزشک برای برنامه‌ریزی عمل جراحی ویژگی‌های خاص صورت شما و ظاهر طبیعی آن را موردتوجه قرار می‌دهد. به‌این‌ترتیب، نوع پروتز، محل قرارگیری و اندازه آن از طریق مشورت پزشک با شما تعیین می‌گردد. به همین خاطر شما نباید برای صحبت کردن درباره نیازهای درمانی خود در این جلسه نگرانی یا تردید داشته باشید و انتظارات شما می‌بایست به‌طور دقیق در این جلسه مطرح شود.

عمل جراحی پروتز چانه

عمل جراحی پروتز چانه معمولاً در حالت نیمه بی‌هوشی یا در صورت انجام آن به همراه سایر جراحی‌ها در حالت بی‌هوشی کامل بر روی بیمار انجام می‌شود. حالت نیمه بی‌هوشی شبیه یک خواب سبک است که باعث می‌شود بیمار در حالت ریلکس قرارگرفته و پس از درمان چیز زیادی از عمل جراحی به خاطر نیاورد. علاوه بر این ممکن است پزشک در شرایط خاص از داروهای بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن ناحیه تحت درمان استفاده نماید.

این عمل جراحی به 1 تا 2 ساعت زمان برای تکمیل شدن نیاز دارد. به‌این‌ترتیب بر اساس ساختار صورت بیمار، شکاف‌ها تا حد ممکن به‌صورت پنهان بر روی صورت ایجاد می‌شوند. برای عمل جراحی پروتز چانه، امکان ایجاد شکاف‌های موردنیاز در داخل دهان (داخل دهانی) یا زیر چانه (خارج دهانی) وجود دارد. درصورتی‌که شکاف‌های موردنیاز برای این عمل جراحی در داخل دهان ایجاد شوند، ریسک ایجاد عفونت برای بیمار بیشتر است و لازم است اقدامات مراقبتی سخت‌گیرانه جهت رعایت بهداشت دهان پس از عمل جراحی به‌منظور کاهش احتمال خطر عفونت موردتوجه قرار گیرد.

تکنیک‌های مختلف عمل جراحی پروتز چانه چه هستند؟

تکنیک‌های مختلف پروتز چانه بر اساس نوع پروتز یا نوع شکاف لازم برای این عمل جراحی طبقه‌بندی می‌شوند. در روش دهانی شکاف‌های لازم برای این عمل جراحی در ناحیه داخل دهان ایجاد می‌شوند و به‌این‌ترتیب هیچ جای زخم مشخصی از عمل جراحی بر روی صورت بیمار پس از درمان قابل مشاهده نیست. علاوه بر این شکاف‌های ایجادشده در این حالت بسیار سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنند. به‌هرحال، تکنیک‌های دهانی گاهی اوقات با ریسک بالاتر ایجاد عفونت در محل ایجاد شکاف برای عمل جراحی همراه هستند و این شرایط به‌طور خاص برای بیمارانی مشاهده می‌شود که بر روی دندان‌های آن‌ها پلاک تشکیل‌شده یا سلامت دندان‌های آن‌ها در سطح مناسب نمی‌باشد.

به‌طورکلی روش جراحی مناسب‌تر برای پروتز چانه روشی است که در آن شکاف‌های موردنیاز برای جراحی در خارج از دهان بیمار ایجاد می‌شود.

علاوه بر دو روش فوق بیمار می‌تواند از تزریق هیدروکسی پاتیت برای بزرگ کردن چانه خود استفاده کند. جهت دستیابی به نتایج دلخواه لازم است این روش درمانی در طول چند ماه بر روی بیمار تکرار شود. خمیر تزریق‌شده در محل چانه بیمار در این روش برای چند روز قابل شکل‌دهی می‌باشد. ماده تزریق‌شده در این حالت به خاطر متخلخل بودن استخوان با استخوان پیوند نمی‌خورد، اما همواره احتمال جذب شدن تدریجی آن توسط بدن وجود دارد.

انواع روش‌های پروتز چانه

عمل جراحی پروتز چانه به روش‌های مختلف انجام می‌شود که سه مورد از رایج‌ترین این روش‌ها به شرح زیر هستند:

پروتز چانه در بخش مرکزی

پروتز چانه در بخش مرکزی بر ناحیه مرکزی چانه تمرکز داشته و سعی می‌کند ظاهر مثلثی شکل این ناحیه را بهبود بخشد. اندازه کوچک این نوع پروتز وارد کردن آن را به محل تحت درمان از طریق شکاف‌های ایجادشده در دهان بیمار ساده می‌کند و معمولاً افراد بیمار پس‌ازاین جراحی دوره ریکاوری بسیار محدود خواهند داشت.

23

پروتز چانه توسعه‌یافته

پروتز چانه توسعه‌یافته شبیه پروتز چانه در بخش مرکزی است، اما این پروتز در طول خط فک ادامه پیدا می‌کند. این نوع پروتز خط فک فرد را پر کرده و چانه فرد را عریض و پهن می‌کند. انجام این کار به بهبود ظاهر مثلثی شکل چانه و ایجاد جذابیت دلخواه بیمار در این ناحیه از بدن کمک مؤثر می‌نماید.

24

پروتز چانه و فک به‌صورت مربعی

در این روش خط فک توسعه‌یافته و با عریض شدن آن یک ظاهر مربعی شکل برای چانه فرد ایجاد می‌شود. در حقیقت فک‌های مربعی شکل اغلب به‌عنوان یک ظاهر ایده آل برای خط فک در مردان تلقی شده و نشان‌دهنده قدرت آن‌ها می‌باشد.

25

بسیاری از افراد نتایج عمل جراحی پروتز چانه را برای رفع نگرانی‌های خود در ارتباط با تناسب چانه با سایر اجزای صورت قابل قبول می‌دانند. در حقیقت عمل جراحی پروتز چانه می‌تواند به‌طور با اهمیت بر ظاهر صورت فرد از طریق ایجاد تناسب اجزای صورت با بینی تأثیر داشته باشد. به‌این‌ترتیب معمولاً از صورت بیمار قبل و بعد از عمل جراحی عکس گرفته می‌شود تا به‌این‌ترتیب بتوان تغییرات ایجاد شده در صورت از روبرو و نیز از پهلو را پس از درمان با وضعیت قبلی آن مقایسه کرده و نتایج شگفت‌انگیز پروتز چانه را مشاهده نمود.

چه انتظاری می‌بایست از نتایج عمل جراحی پروتز چانه داشت؟

هرچند بیمار معمولاً با درد شدید در ارتباط با عمل جراحی پروتز چانه مواجه نمی‌شود، مصرف داروهای مسکن تجویزشده توسط پزشک می‌تواند تا حدود زیادی علائم درد بیمار را در صورت وجود کاهش دهد. علاوه بر این پزشک ممکن است به شما توصیه کند از داروهای خاص برای کاهش ورم و کبودی خود پس از عمل جراحی استفاده کنید.

پس از عمل جراحی بیمار ممکن است با مقداری بی‌حسی در ناحیه تحت درمان مواجه شود که این ناراحتی می‌بایست در طول 1 تا 3 روز برطرف شود. در این زمان ممکن است به بیمار توصیه شود از بریس های مخصوص نگه‌دارنده در زمان خواب استفاده شود تا به‌این‌ترتیب امکان بهبود در حالت دلخواه به بافت‌های چانه و پروتز داده‌شده و از جابجایی پروتز در محل چانه در طول چند هفته اول جلوگیری گردد.

درصورتی‌که پس از عمل جراحی با کبودی و ورم روبرو شدید، نگران نشوید. ورم ایجادشده در این حالت با گذشت 5 تا 7 روز از عمل جراحی به‌تدریج شروع به محو شدن خواهد کرد. همچنین بسیاری از افراد می‌توانند با کمک لوازم‌آرایشی پنهان کننده پس از گذشت حدود 5 روز به سرکار خود بازگردند. از طرف دیگر ورم ایجادشده در این شرایط شبیه التهاب ناشی از عفونت دندان‌های عقل یا کشیدن این دندان‌ها است و افراد بیمار گاهی اوقات می‌توانند از این شباهت برای توضیح ندادن علت واقعی ایجاد ورم به دیگران استفاده کنند. این ورم ممکن است برای ماه‌ها وجود داشته باشد و به همین خاطر باید توجه داشته باشید دستیابی به نتایج نهایی پروتز چانه به گذشت زمان نیاز دارد.

علائم غیرعادی که پس از عمل جراحی پروتز چانه می‌بایست درباره آن‌ها نگرانی وجود داشته باشد به شرح زیر هستند:

  • تب کردن
  • ورم یا تغییر رنگ ناگهانی
  • خون‌ریزی
  • افزایش قرمزی و حساسیت لبه‌های زخم که نشان‌دهنده عفونت است
  • واکنش آلرژیک به داروها
  • جابجایی پروتز در محل چانه

26

سؤالات رایج


چه مدت پس از عمل جراحی بخیه‌ها کشیده می‌شوند و آیا انجام این کار برای فرد آسیب به همراه دارد؟

بخیه‌های جراحی با گذشت حدود 3 تا 5 روز از عمل جراحی کشیده می‌شوند. کشیدن بخیه‌ها نباید باعث وارد شدن آسیب جدی به فرد شود، هرچند ممکن است بیمار با مقداری درد در زمان کشیده شدن بخیه‌ها به‌خصوص در نواحی اطراف پروتز مواجه شود.

آیا پس از عمل جراحی جای زخم بر روی بدن بیمار باقی می‌ماند؟ در صورت مثبت بودن پاسخ این زخم‌ها در چه محل‌هایی قابل‌مشاهده خواهند بود؟

این شرایط بستگی به تکنیک ایجاد شکاف انتخاب‌شده توسط جراح برای عمل جراحی پروتز چانه دارد. در بسیاری از مواقع می‌توان پروتز چانه را بدون ایجاد جای زخم آشکار برای بیمار انجام داد. به همین خاطر درصورتی‌که قصد دارید از این روش درمانی استفاده کنید، با پزشک خود درباره ایجاد شکاف داخلی برای جراحی سؤال کرده و نظر وی را در این رابطه جویا شوید.

آیا پس از عمل جراحی پروتز چانه بیمار با ورم زیاد مواجه می‌شود؟

در واقع پس‌ازاین عمل جراحی به خاطر آسیب وارد شده به بافت‌های بدن بیمار با ورم قابل‌توجه در محل درمان مواجه می‌شود. علاوه بر این اگر از پیچ مخصوص برای متصل کردن پروتز به استخوان استفاده شده باشد، احتمالاً به استخوان فرد نیز آسیب وارد شده و بیمار به خاطر این مسئله نیز با درد و ناراحتی مواجه می‌گردد. به همین خاطر هنگام تصمیم‌گیری درباره تکنیک درمان لازم است به این شرایط به‌طور دقیق توجه کنید. به‌این‌ترتیب قبل از تصمیم‌گیری درباره استفاده از این روش درمانی حتماً از عواقب آن به‌خوبی آگاه باشید، زیرا بسیاری از موارد خارج کردن پروتز به خاطر این موضوع اتفاق می‌افتد که بیمار توانایی تحمل ورم ایجادشده درنتیجه این عمل جراحی را ندارد و تحمل این شرایط در ابتدا بسیار سخت است.

چه مدت ریکاوری برای این درمان لازم است؟ چه مدت لازم است از محل کار مرخصی گرفته شود؟

در حالت عادی بیمار می‌تواند با گذشت 1 تا 2 هفته به محل کار خود بازگردد، هرچند انجام فعالیت‌های ورزشی پس از هفته سوم به بیمار توصیه می‌شود. به‌هرحال در اکثر موارد افراد بیمار می‌توانند با گذشت یک هفته به محل کار خود بازگردند.

چه زمان می‌توان نتایج این درمان را مشاهده کرد؟

نتایج این روش درمانی بلافاصله پس از درمان قابل مشاهده است، هرچند ممکن است در ابتدا شما تصور کنید پروتز چانه بسیار بزرگ می‌باشد. به همین خاطر بیمار می‌بایست صبر داشته باشد تا به‌این‌ترتیب با گذشت زمان بتواند تفاوت بین ورم و حجیم شدن چانه خود را تشخیص دهد. در اکثر موارد بیماران از نتایج این عمل جراحی پس از برطرف شدن ورم بسیار راضی خواهند بود. بااین‌وجود گاهی اوقات مردان فکر می‌کنند چانه آن‌ها پس‌ازاین عمل جراحی هنوز بسیار کوچک است، درحالی‌که خانم‌ها تصور می‌کنند چانه آن‌ها پس از جراحی بسیار بزرگ‌تر از حالت ایده آل می‌باشد.

خطرات عمل جراحی پروتز چانه چه هستند؟

خطرات احتمالی عمل جراحی پروتز چانه عبارت‌اند از هماتوم (احتمال تشکیل لخته‌های خونی)، سروما، بی‌حسی به خاطر آسیب‌دیدگی عصب، تغییر رنگ پوست، جابه‌جا شدن پروتز، عدم تقارن چانه، و در نهایت عدم رضایت عمومی بیمار.

نتایج عمل جراحی پروتز چانه چه مدت دوام و ماندگاری دارد؟

پروتزهای ساخته شده از سیلیکون دارای نتایج مادام‌العمر هستند و این شرایط به‌طور خاص در مورد انواع سخت‌تر پروتزهایی که به استخوان پیچ می‌شوند، مشاهده می‌گردد. به‌هرحال به‌طورکلی دوام و ماندگاری نتایج درمان در این شرایط بستگی به خود بیمار دارد.