مزوتراپی: درمان ریزش موی سر

ریزش موی پراکنده که عمدتاً ناشی از نگرانی، استرس، بیماری‌ها، خستگی یا حتی بارداری است، یکی از نمونه‌های ریزش مو است که بهترین پاسخ را به مزوتراپی موی سر می‌دهد. در عین حال، درمان ریزش موی ارثی، که عموماً مردانه است، در مراحل پیشرفته دشوارتر از سایر موارد است. بنابراین بهتر است در این مورد در مراحل اولیه اقدام شود. به طور کلی، بسته به علل ریزش مو هر چه درمان زودتر شود، شانس بیشتری برای حفظ موها وجود دارد. به علاوه، در موارد جزئی می‌توان از روش مزوتراپی مو به تنهایی استفاده کرد، هرچند این روش در کنار کاشت مو نیز قابل اجرا است.

22

مزوتراپی


مزوتراپی موی سر یک روش غیرجراحی است که در حال حاضر از آن برای مقابله با ریزش مو و کمک به رشد موها استفاده می‌شود. مزوتراپی که مدت‌ها توسط پزشکان و متخصصان پوست و مو برای کاهش سلولیت و صاف‌تر کردن سطح پوست استفاده می‌شد، اخیراً برای درمان ریزش مو مردان و زنان نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در روش درمان ریزش موی سر با مزوتراپی مو مخلوطی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و/یا مسدود کننده‌های DHT، به لایه چربی زیر پوست تزریق می‌شود تا موها برای رشد تحریک شده و در صورت امکان ریزش مو رفع شود. طرفداران مزوتراپی بر این عقیده‌اند که این میکروتزریق‌ها جریان خون به فولیکول‌هایی که ضعیف شده یا در حالت خواب هستند را افزایش داده و مواد معدنی و ویتامین‌هایی که با بالا رفتن سن از دست می‌روند را جبران می‌کند که در نتیجه ریزش مو مهار شده و موها برای رشد تحریک می‌شوند.

اثربخشی


 

البته، در بین پزشکان و متخصصان ریزش مو بحث‌های زیادی در مورد اثربخشی مزوتراپی وجود دارد. بسیاری به این نکته اشاره می‌کنند که اثربخشی مزوتراپی تاکنون به طور علمی مطالعه نشده است، هرچند که مدت‌ها است از این روش برای مقابله ریزش مو استفاده می‌شود. همچنین، برخی دیگر به هزینه‌هایی اشاره می‌کنند که بیماران برای دوره‌های درمانی طولانی مدت مزوتراپی و پیش از مشاهده هرگونه بهبود یا نتیجه‌ای (البته اگر نتیجه‌ای وجود داشته باشد) به پزشکان می‌پردازند. اکثر پزشکان به بیماران توصیه می‌کنند برای انجام یک درمان ایمن‌تر و اصولی‌تر بهتر است به یک پزشک یا متخصص پوست و موی شناخته شده مراجعه کنند.

از مزوتراپی در چه مواردی می‌توان استفاده کرد؟


موارد استفاده از مزوتراپی به سن و جنسیت بیمار و همچنین ناحیه دچار ریزش بستگی دارند.

مزوتراپی مورد استفاده برای مقابله با ریزش مو روش مکمل بی‌نظیری برای درمان‌های ریزش موی کلی یا جزئی تا مرحله 4 در مردان و تا مرحله 2 در زنان است.

با استفاده از درمان‌های مزوتراپی، یا به طور مشخص‌تر مزوپشیا، می‌توان به شکل مؤثری موهای ضعیف شده را تقویت کرد.

کاندیدای مناسب برای انجام مزوتراپی


 تمامی کسانی که در مراحل اولیه ریزش مو قرار دارند کاندیداهای ایده‌آلی برای مزوتراپی هستند.

به علاوه، بیمار مناسب کسی است که شناخت کاملی از این درمان داشته باشد (انتظارات واقع‌بینانه‌ای از درمان داشته باشد)، و به حدی از بلوغ رسیده باشد که عوارض جانبی جسمانی و روانی آن را نیز درک کند.

بیمارانی که هرگونه بیماری مزمن یا حساسیتی دارند می‌بایست قبل از درمان به طور کامل در مورد آن با یک پزشک مشورت کنند.

توصیه می‌شود، بیماران حتماً یک تست آلرژی نیز انجام دهند تا مطمئن شوند هیچ یک از مواد مورد استفاده در مخلوط باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در آن‌ها نمی‌شوند. بیمارانی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده کرده یا سابقه لختگی خون دارند می‌بایست به فکر استفاده از گزینه‌های دیگری باشند.

روند انجام مزوتراپی


انجام مزوتراپی و دوره مراقبت و نگهداری آن، نیازمند صرف زمان زیاد و پشتکار بیمار است. درمان اولیه شامل هشت تا دوازده سری میکروتزریق بوده و به دنبال آن نیز، درمان‌های تکمیلی به صورت ماهانه انجام خواهند شد.

از آنجا که برای مخلوطی که به مزودرم تزریق می‌شود هیچ فرمول مشخصی وجود ندارد، ترکیبات تزریق شده توسط پزشکان با یکدیگر تفاوت دارند. البته، این مخلوط‌ها کلاً شامل ترکیبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، داروها، عصاره‌های طبیعی و/یا مسدود کننده‌های DHT هستند، که همگی آن‌ها به رشد موهای بیمار کمک می‌کنند. پزشک می‌تواند مخلوط را به صورت دستی، با کمک یک درمارولر یا، در بیشتر موارد، با استفاده از یک تفنگ مزوتراپی، که تعداد زیادی سوزن‌های ریز، نازک و استریل در آن قرار دارند، تزریق کند. اگرچه تزریق‌ها در عمق خیلی کم (یعنی حدود 2 تا 3 میلی‌متر زیر سطح پوست) انجام شده و گفته می‌شود که بدون درد هستند، اما معمولاً قبل از شروع درمان از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود تا هرگونه ناراحتی یا دردی که ممکن است بیمار احساس کند به حداقل برسد. هر جلسه درمان حدوداً 30 تا 45 دقیقه طول کشیده و زمان بهبودی از آن نیز بسیار ناچیز است.

انجام سری اول تزریقات بین چند هفته تا چند ماه طول کشیده و بعد از این مرحله نوبت به جلسات درمانی تکمیلی می‌رسد. مزایا یا تأثیرات مزوتراپی نیز، مانند سایر درمان‌های ریزش مو، تنها تا زمانی تداوم دارند که جلسات درمان ادامه داشته باشند.

طرفداران مزوتراپی معتقدند تزریق مستقیم مخلوط به مزودرم، باعث می‌شود ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری مستقیماً به فولیکول‌های آسیب‌دیده یا ضعیف شده برسند که در نتیجه احتمال رشد موهای جدید به حداکثر می‌رسد. ایشان همچنین بر این باورند که بیماران قاعدتاً ظرف چند هفته تا چند روز بعد از شروع درمان شاهد افزایش رشد موهایشان خواهند بود.

23

هزینه


دوره درمان اولیه نیازمند 8 تا 12 سری تزریق در طول یک دوره 4-6 هفته‌ای تا چند ماهه است، که بیماران باید هزینه این دوره را بر همین اساس بپردازند. علاوه بر این هزینه اولیه، هزینه‌های درمان‌های تکمیلی ماهانه نیز وجود دارد که بعد از دیدن نتایج انجام می‌شوند. مزوتراپی یک درمان مداوم بوده و هرگونه رویش مو با پایان درمان متوقف می‌شود. اغلب، تعیین هزینه درمان دشوار است.

نتایج


مزوتراپی یکی از درمان قطعی ریزش مو است. در بیش از 90% از موارد توقف ریزش مو مشاهده شده است. رشد را حتی در بسیاری از مواردی که ریزش مو در مراحل خیلی پیشرفته نیست هم می‌توان مشاهده کرد.

  • 3 تا 4 جلسه برای کم کردن سرعت ریزش مو کافی است، زیرا این انجام تعداد جلسات باعث بهبود وضعیت سلامت پوست سر می‌شود.
  • سبوره و خارش پوست سر کاهش می‌یابد، که دلیل آن مقابله به آثار مخرب شامپوها است.
  • کیفیت موها افزایش می‌یابد.

برای آنکه موها به مقدار قابل توجهی رشد کنند به سه ماه درمان نیاز است. به جز موارد بارداری، که به دلیل پیامدهای آن نیازی به ادامه درمان نیست، در سایر موارد انجام جلسات درمان تکمیلی نقشی حیاتی در حفظ نتایج دارد. به علاوه، هر چه بیمار جوانتر باشد نتایج زودتر مشاهده خواهند شد.

عوارض جانبی


عوارض جانبی خود میکروتزریق‌ها بسیار ناچیز است. افرادی که پوست حساسی دارند در ناحیه تزریق دچار کبودی یا قرمزی جزئی می‌شوند. لازم به یادآوری است که درمان مزوتراپی می‌تواند باعث افزایش ریزش مو نیز بشود. اما این می‌تواند یک مشکل موقتی بوده و نشان دهنده این باشد که بدن در حال ریختن فولیکول‌های مرده و آماده‌سازی خود برای رشد موهای جدید است؛ البته گاهی اوقات این ریزش مو دائمی است (و نشانه واضحی از این است که درمان جواب نمی‌دهد). برای تعیین اینکه درمان باید ادامه یابد یا خیر، پزشک می‌بایست مرتباً وضعیت موها را به دقت پایش کند.

از آنجا که فرمول مشخصی برای مخلوط وجود ندارد، به سختی می‌توان تعیین کرد که جدا از عوارض مربوط به خود تزریق‌ها مشکل دیگری نیز به وجود می‌آید یا خیر. مراقب پزشکان و شرکت‌هایی که ادعای استفاده از ترکیبات کاملاً طبیعی را دارند باشید، زیرا گیاهان دارویی نه مشمول مقررات هستند و نه سازمان غذا و داروی آمریکا آن‌ها تست کرده،که به همین دلیل مدرک یا تحقیقی که حاکی از بی‌خطر و مؤثر بودن آن‌ها باشد وجود ندارد. ارگانیک بودن لزوماً به معنی بی‌خطر بودن نیست.

قبل از اینکه مزوتراپی یا هر درمانی دیگری را برای ریزش مویتان شروع کنید، حتماً خودتان کاملاً در این مورد تحقیق کنید. از پزشک بخواهید در مورد ترکیب قطعی مخلوطی که تزریق می‌شود و روند درمان به طور کامل به شما توضیح دهد.

تعداد جلسات مزوتراپی


عموماً ما ابتدا 4 جلسه را با فاصله یک هفته و سپس 4 جلسه را با فاصله دو هفته انجام می‌دهیم.

در موارد ریزش موی مردانه، هورمونی یا ارثی، درمان تکمیلی یا ماهی یک بار انجام می‌شود و یا سالی دو بار، که هر بار شامل 3 تا 4 جلسه با فاصله کمتر از یک ماه است.

توصیه ما

قبل از هر جلسه موهایتان را بشویید. یک شانه همراه خود بیاورید (برای آسان‌تر کردن انجام «بخش بخش» ‌تزریق‌ها). تا 24 ساعت بعد از درمان از مصرف هرگونه محصولات بهداشتی تهاجمی خودداری کنید.