عمل جراحی زیبایی گوش (اتوپلاستی)

60

بسیاری از بیماران از سال‌ها احساس خجالت و نارضایتی از ظاهر گوش خود رنج می برند. برخی از بیماران دارای گوش‌های بیرون‌زده هستند و در برخی دیگر، گوش‌ها به سمت جلو خمیده شده یا مانند حالت عادی به سمت عقب متمایل نیست و این عوامل باعث می‌شوند که گوش‌ها بزرگ به نظر بیایند. صرف‌نظر از علت انجام عمل جراحی زیبایی گوش، این عمل جراحی همیشه موجب تغییرات چشمگیری در ظاهر گوش فرد می‌شود و با برطرف کردن مشکل و ایجاد ظاهری خوشایند موجب بازیابی اعتمادبه‌نفس بیمار می‌شود. جراحی زیبایی گوش یا عمل اتوپلاستی باعث می‌شود گوش‌ها به سمت سر چرخانده شوند و بیشتر به سر نزدیک شوند و دیگر ظاهر بیرون آمده نداشته باشند. برای انجام عمل گوش ممکن است لازم باشد بخشی از غضروف گوش برداشته شود و یا فرم و شکل غضروف اصلاح شود. تمامی تکنیک‌های مربوط به جراحی زیبایی گوش شامل جراحی گوش خارجی می‌شود و گوش میانی و داخلی در این جراحی درگیر نیستند و بنابراین این جراحی هیچ تأثیری بر شنوایی شخص ندارد.

کلینیک فتاح دارای تیمی از جراحان متخصص و بسیار حرفه‌ای است که آموزش‌های تخصصی را در زمینه جراحی زیبایی گوش دیده‌اند و تجربه‌ی بسیار بالایی در این زمینه دارند. جراحان ما دارای تجربه‌ی چندین ساله در زمینه انجام جراحی‌های زیبایی و ترمیمی هستند.

آیا شما کاندید مناسبی برای جراحی زیبایی گوش هستید؟


برای آن‌که شما به‌عنوان یک کاندید برای جراحی زیبایی گوش در نظر گرفته شوید باید سلامت عمومی داشته باشید و سابقه ابتلا به هیچ بیماری یا مشکلی را نداشته باشید که ممکن است باعث شود انجام این عمل برای شما خطرناک باشد. علاوه بر این، بیمارانی که می‌خواهند جراحی زیبایی گوش انجام دهند، باید:

  • 18 سال یا بالاتر باشند.
  • انتظارات واقع‌بینانه‌ای از نتایج این جراحی داشته باشند.
  • سیگاری نباشند یا کشیدن سیگار را ترک کنند.

این جراحی به دلایل زیبایی انجام می‌شود و هدف آن بهبودی شکل ظاهری فرد و افزایش اعتمادبه‌نفس او است. درصورتی‌که شما تا حدی از ظاهر گوش‌های خود ناراضی هستید که همیشه آن‌ها را با موهای خود پنهان می‌کنید، احتمالاً شما کاندید مناسبی برای این جراحی هستید.

جراحی زیبایی گوش (اتوپلاستی) در کلینیک فتاح


جلسه‌ی مشاوره

پروسه‌ی انجام جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی ، با جلسه‌ی مشاوره با جراح آغاز می‌شود. شما در این جلسه می‌توانید در مورد انتظارات و اهدافی که از انجام این جراحی دارید با جراح خود صحبت کنید و همچنین تمام سؤالات خود را از جراح بپرسید.

طی جلسه‌ی مشاوره، جراح شما اقدامات زیر را انجام می‌دهد:

  • سوابق پزشکی شما و تمامی داروهایی که شما احتمالاً مصرف می‌کنید را بررسی می‌کند.
  • در مورد نحوه انجام جراحی به شما توضیح می‌دهد.
  • با توجه به خواسته‌ها و نیازهای شما، توصیه‌های لازم و پیشنهادات مناسب را به شما ارائه می‌دهد.
  • وضعیت گوش شمارا ارزیابی می‌کند و در صورت نیاز، برخی اندازه‌گیری‌ها را انجام می‌دهد و از وضعیت گوش شما عکس می‌گیرد.

جراح ما به تمامی صحبت‌های شما در مورد نیازها، خواسته‌ها و انتظاراتتان از این جراحی، گوش می‌دهد تا به‌خوبی بداند که شما دوست دارید چه نتیجه‌ای از جراحی زیبایی گوش خود بگیرید. در این بین شما نیز این فرصت را دارید که با تکنسین‌ها و تیم پرستاری که قرار است از شما مراقبت کنند، آشنا بشوید.

قبل از جراحی

در واقع نیازی به هیچ آمادگی خاصی قبل از این جراحی نیست. جراحان ما طی اولین جلسه‌ی مشاوره، داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز به شما خواهند گفت که مصرف برخی داروهای خاص را قبل از جراحی متوقف کنید.

جراحی زیبایی گوش

گوش از غضروفی تشکیل شده است که شکل ظاهری گوش را می‌سازد و بافت گوش بر پایه این غضروف استوار است. این غضروف با یک لایه‌ی نازک از پوست پوشیده شده است. برای انجام جراحی زیبایی گوش، یک برش در پشت گوش و در محل چین‌خوردگی طبیعی غضروف گوش و در نزدیکی محل اتصال گوش به سر، ایجاد می‌شود. پوست این ناحیه با دقت تمام کنار زده می‌شود تا بتوان به غضروف زیر آن دسترسی پیدا کرد. سپس شکل غضروف با ایجاد برش‌هایی اصلاح می‌شود و به سمت سر متمایل می‌شود و با زدن بخیه‌های دائمی سر جای خودش ثابت می‌شود.

بعدازآن که گوش به‌طور کامل خوب شد، تنها جایی که از جراحی باقی می‌ماند یک خط ظریف در پشت گوش است که تقریباً پنهان است. جراحی زیبایی گوش معمولاً تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود و شما می‌توانید بلافاصله بعد از اتمام جراحی به خانه بازگردید. کل این پروسه بین 1 تا 2 ساعت زمان می‌برد.

61

مراقبت‌های بعد از جراحی

انجام مراقبتهای بعد از عمل زیبایی گوش در تسریع روند بهبودی، تاثیر بسزایی دارد. بخیه‌های دائمی که در جراحی زیبایی گوش به کار می‌روند، بسیار ظریف هستند و لازم است شما تا مدتی با استفاده از یک هدبند، گوش خود را در سر جایش نگه دارید. شما باید در هنگام خوابیدن نیز این هدبند را سرتان کنید.

بعد از اتمام جراحی یک بانداژ بزرگ دورتادور سر شما کشیده شده است تا گوش‌های شمارا در سر جای جدیدشان نگه دارد. این بانداژ فشاری همچنین بدین منظور بسته‌شده که از میزان خونریزی ناشی از جراحی بکاهد. این بانداژ در روز بعد از جراحی تعویض می‌شود و بعدازآن نیز لازم است تا 7 روز شما یک بانداژ فشاری مخصوص روی سرتان داشته باشید. بعد از آن نیز لازم است تا چهار هفته در هنگام خوابیدن، یک هدبند مخصوص بپوشید تا از گوش‌هایتان محافظت کنید.

62

ریکاوری

معمولاً درد بیمار بعد از جراحی زیبایی گوش خفیف است و با مسکن‌هایی با دوز پایین نیز به‌راحتی برطرف می‌شود. افراد بزرگسالی که این جراحی را انجام داده‌اند می‌توانند یک روز بعد از جراحی، فعالیت‌های سبک خود را از سر بگیرند و بعد از سه هفته نیز می‌توانند به‌طور کامل هر فعالیتی را انجام دهند. اغلب افراد بزرگسال، بعد از 5 روز می‌توانند به محل کار خود بازگردند. کودکانی که این عمل جراحی را انجام می‌دهند، می‌توانند یک هفته پس از جراحی به مدرسه بازگردند، اما باید از انجام ورزش‌های پرخطر اجتناب کنند و تا 6 هفته پس از جراحی (و تا زمان بهبودی کامل گوش‌ها) فعالیت‌های آن‌ها محدود باشد.

انتظار چه نتایجی را می‌توانم داشته باشم؟

جراحی زیبایی گوش می‌تواند به‌طور چشمگیری ظاهر شما را تغییر دهد. نتایج جراحی زیبایی گوش بلافاصله بعد از جراحی قابل‌مشاهده‌اند و این نتایج دائمی هستند. برای حفظ نتایج به‌دست‌آمده از جراحی، پیگیری درمان و مراجعه مجدد به جراحتان بسیار ضروری است.

سؤالات رایج


جراحی زیبایی گوش چقدر زمان می‌برد؟

کل این پروسه بین 1 تا 2 ساعت زمان می‌برد.

آیا این عمل دردناک است؟

درد ناشی از جراحی زیبایی گوش بسیار خفیف است و به‌آسانی با مسکن‌هایی با دوز پایین کنترل می‌شود.

ریکاوری پس از جراح چقدر طول می‌کشد؟

اغلب بیماران می‌توانند پس از یک روز به کار خود ادامه دهند و بعد از گذشت سه هفته تمامی فعالیت‌های روزانه و همیشگی خود را انجام دهند. برای یک هفته پس از جراحی باید یک بانداژ به‌صورت 24 ساعته روی گوش‌ها باشد و سپس تا سه ماه لازم است این بانداژ فقط در شب‌ها استفاده شود.

آیا جراحی زیبایی گوش خطرات و عوارضی هم دارد؟

مانند هر جراحی زیبایی دیگری، این جراحی نیز با خطراتی همراه است. خطرات خاصی که ممکن است این جراحی داشته باشد عبارت‌اند از: پاره شدن بخیه‌های داخلی گوش که باعث می‌شود گوش‌ها مجدداً حالت بیرون‌زدگی پیدا کنند، خونریزی و به‌جا ماندن جای زخم جراحی به شکل غیرعادی. درصورتی‌که این عوارض رخ دهند، ممکن است نیاز باشد که این جراحی مجدداً انجام شود.

هزینه عمل جراحی زیبایی گوش چقدر است؟

معمولا با توجه به شرایط هر فرد هزینه عمل زیبایی گوش متفاوت است. برای اطلاع دقیق از هزینه باید با پزشک مشورت نمایید

مرکز جراحی ما کاملاً مجهز و پیشرفته و دارای به‌روزترین امکانات است. ما بیشترین تلاش خودمان را می‌کنیم که خطرات ناشی از انجام جراحی زیبایی گوش را به حداقل برسانیم. از همه مهم‌تر، جراحان ما بسیاری از پیش‌بینی‌ها و آمادگی‌های لازم را دارند تا از بروز عوارض احتمالی ناشی از جراحی زیبایی گوش جلوگیری کنند.