عمل زیبایی بینی (رینوپلاستی) بدون جراحی با تزریق ژل و چربی به بینی

27

عمل جراحی زیبایی بینی یا رینوپلاستی باز یا بسته یکی از رایج‌ترین عمل‌های جراحی زیبایی در دنیای امروز می‌باشد، اما بسیاری از بیماران از عوارض بالقوه و خطرات مربوط به ایجاد ظاهر ناخوشایند برای خود پس از درمان نگران می‌باشند. برای این افراد عمل زیبایی بینی بدون جراحی می‌تواند یک روش بی‌خطر و غیر تهاجمی جایگزین برای رینوپلاستی سنتی باشد. گاهی اوقات عمل بینی بدون جراحی به عنوان جراحی بینی 15 دقیقه‌ای شناخته می‌شود، زیرا برای انجام آن فقط لازم است از تزریق ژل‌های پر کننده برای تغییر شکل بینی استفاده گردد. عموماً حاملگی تأثیر بلندمدت بر نتایج رینوپلاستی ندارد. البته بارداری قبل از جراحی بینی ممکن است باعث تشدید و طولانی شدن تورم و احتقان شود. شما در زمان حاملگی یا شیردهی نمی‌توانید از استروئیدهای تزریقی استفاده کنید. با جراح خود صحبت کنید تا از روش‌های دیگر برای کاهش تورم بینی مانند ماساژ آرام یا کاهش نمک در رژیم غذایی شما استفاده کند. جراحی بینی یک انتخاب معمول و متداول برای مواقعی است که ظاهر نامناسب بینی به خاطر پوست ضخیم ایجاد شده باشد. از این تکنیک می توان به همراه عمل جراحی زیبایی استاندارد بینی در مواردی استفاده کرد که سر بینی یا پیاز آن به خاطر پوست ضخیم بسیار ضخیم باشد. در اغلب مواقع از این روش برای درمان مشکلات بینی به خاطر ایجاد آکنه روزاسه استفاده می‌شود. آکنه روزاسه یک عامل باکتریایی است که باعث ایجاد منافذ در پوست فرد می شود و در نتیجه آن تعداد زیادی جوش قرمز بر روی پوست فرد بیمار ایجاد می شود. در این شرایط روش درمانی مناسب استفاده از عمل جراحی بینی با لیزر است. در حالت‌هایی که فرد دچار شکستگی بینی شده، جراحی لیزری بینی مناسب نیست و کاربردی ندارد .

عمل رینوپلاستی بدون جراحی یک روش عالی و مناسب از نظر هزینه برای افرادی است که به دنبال تغییر شکل ظاهر بینی خود هستند، اما تمایلی به رفتن زیر تیغ جراحی ندارند. نتایج این درمان بلافاصله پس از تکمیل آن در ظاهر فرد مشاهده می‌شود. این درمان نیازی به بستری شدن در بیمارستان یا ریکاوری ندارد و بدون نیاز به بی‌هوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی و نیز با دوره بهبود کوتاه بر روی بیمار انجام می‌شود. 

 افراد مختلف می‌توانند از روش درمانی تغییر ظاهر بینی بدون عمل جراحی استفاده کنند. این روش تحت عنوان رینوپلاستی بینی بدون جراحی نیز شناخته شده می‌باشد. تمام فرآیند درمان در این کلینیک توسط پزشکان کاملاً با تجربه و برخوردار از دانش و تخصص فراوان در این حوزه انجام می‌شود.

جهت بزرگنمایی کلیک کنید

ژل چیست؟


ژل ماده‌ای است که بطور مکرر برای اصلاح جای زخم، چین و چروک، و سایر فرورفتگی‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ژل‌ها اغلب از یک نوع بافت نرم ساخته می‌شوند که تزریق آنها به صورت را با هدف بهبود ظاهر امکان پذیر می‌نماید. معمولاً، ژل‌ها از انواع مختلف مواد مصنوعی، انسانی و طبیعی ساخته می‌شوند و دارای سطح استانداردهای مختلف با توجه به کاربرد خود هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد تزریق ژل، کلیک کنید.

42

کدام یک از انواع ژل برای تغییر شکل بینی استفاده می‌شود؟


رایج‌ترین ژل‌های مورد استفاده برای تغییر شکل بینی هیالورونیک اسید (محصولاتی مثل رستیلان و ژودرم) و ژل‌های مبتنی بر ریزدانه‌های کلسیم (رادیس) هستند.

هیالورونیک اسید

این ماده یکی از پر کاربردترین و شگفت‌انگیزترین مواد موجود در طبیعت است که در بدن انسان و نیز سایر ارگانیسم‌های زنده یافت می‌شود. هیالورونیک اسید دارای کاربردهای متعدد و گوناگون است که بخشی از این کاربردها مربوط به حفظ قابلیت ارتجاعی پوست، حجم دهی به پوست و ایجاد ظاهر جوان برای آن می‌باشد. رستیلان و ژودرم ژل‌های استریل ساخته شده از مواد غیر حیوانی هستند که در آزمایشگاه تولید می‌شوند. این ژل‌ها ساختار انسانی یا حیوانی ندارند و به خاطر برگشت پذیر بودن نتایج حاصل از تزریق، دارای بیشترین ایمنی در بین تمام ژل‌های موجود در بازار هستند. این محصولات مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا هستند و برای رفع خطوط نازولابیال و سایر خطوط ایجاد شده در ناحیه صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رادیس

رادیس یک ژل مصنوعی است که از ریزدانه‌های هیدروکسی آپاتیت کلسیم (CaHA) ساخته می‌شود و در کربوکسی متیل سلولز محلول می‌باشد. این ژل مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا است و برای تزریق به پوست با یک روش برخوردار از کمترین سطح تهاجم استفاده می‌شود. تزریق این ماده به پوست باعث ایجاد تغییرات فوری در ظاهر آن شده و نیازی به آزمایش حساسیت پوست بیمار به این منظور نیست. در واقع رادیس به صورت یک چارچوب در زیر پوست عمل کرده و ساختار لازم را برای ایجاد ظاهر مناسب برای پوست فراهم می‌کند. همچنین تزریق این ماده می‌تواند فرآیند تولید کلاژن طبیعی پوست را تحریک کند. نتایج کوچک کردن بینی بدون عمل جراحی طبق تحقیقات کلینیکی در اکثر بیماران می‌تواند تا یک سال یا بیشتر دوام و ماندگاری داشته باشد.

مزایای عمل زیبایی بینی بدون جراحی


 

مهم ترین مزایای عمل زیبایی بینی بدون جراحی به شرح زیر هستند:

  • نتایج این درمان بازگشت پذیر است
  • این درمان نیازی به بستری شدن در بیمارستان یا ریکاوری ندارد
  • هزینه درمان با این روش بسیار کمتر از روش جراحی است
  • بیمار می‌تواند با استفاده از این روش ظاهر متفاوت بینی خود را قبل از عمل جراحی امتحان نماید.
  • این درمان می‌تواند برای بیمارانی که قبلاً عمل جراحی انجام داده و از نتایج آن راضی نیستند، مورد استفاده قرار گیرد.

رینوپلاستی غیر جراحی


چه افرادی برای استفاده از این روش درمانی مناسب هستند؟

افرادی که دارای یک یا چند مورد از مشکلات زیر باشند، افراد مناسب برای این درمان محسوب می‌شوند:

  • افراد دچار انحراف محدود در ظاهر بینی
  • افراد دارای بینی‌های کوچک
  • افرادی که دارای بینی عقابی بوده و به دنبال صاف کردن ظاهر بینی خود هستند
  • افرادی که برآمدگی خفیف یا متوسط بر روی پل بینی خود دارند
  • افتادگی که دچار افتادگی خفیف یا متوسط در بافت بینی شده‌اند
  • افرادی که نیاز به اصلاح ظاهر بینی خود پس از عمل جراحی رینوپلاستی دارند
  • افرادی که به دنبال بینی‌های کشیده تر و سر بینی با ظاهر مناسب تر هستند

قبل از درمان

به این منظور 20 تا 30 دقیقه قبل از شروع درمان از مواد بی‌حسی موضعی جهت ایجاد راحتی بیشتر برای بیمار استفاده می‌شود.

درمان

ژل‌های پر کننده با مقادیر محدود و بطور دقیق در پوست بیمار تزریق می‌شوند. به این ترتیب می‌توان بر روی ظاهر و نتایج درمان کنترل دقیق داشت. پزشک در ادامه بینی بیمار را به آرامی ماساژ می‌دهد تا به این ترتیب ظاهر مورد نظر را در بینی ایجاد کند. در طول درمان، بیمار کاملاً بیدار و هوشیار است و با در دست گرفتن یک آینه، کنترل کامل بر نتایج درمان دارد.

پس از درمان

لازم است بیمار پس از درمان از دست زدن یا آرایش کردن ناحیه درمان شده به مدت 6 ساعت به منظور جلوگیری از عفونت خودداری کند. در این زمان توصیه‌های خاص درمانی از طریق پزشک معالج یا همکاران وی به بیمار ارائه خواهد شد. نتایج این درمان بلافاصله پس از تکمیل آن قابل مشاهده است و برای مدت 6 تا 12 ماه دوام و ماندگاری دارد. این نتایج به نسبت موقتی هستند و لازم است اصلاحات لازم با گذشت زمان جهت اطمینان از حفظ ظاهر طبیعی برای بیمار انجام شود.

دوره ریکاوری پس از این درمان چگونه است؟

این روش درمانی دوره ریکاوری بسیار محدود داشته یا اصلاً نیازی به ریکاوری ندارد. در واقع، اکثر بیماران می‌توانند بلافاصله پس از تکمیل درمان فعالیت‌های عادی و شغلی خود را مجدداً شروع نمایند. در این حالت ورم، کبودی یا درد زیاد برای نواحی تحت درمان ایجاد نمی‌شود. به هر حال، به مدت دو هفته پس از تکمیل درمان بیمار می‌بایست از مصرف عینک‌های آفتابی یا عینک‌های سنگین خودداری کند.

چه مدت نتایج این روش درمانی دوام و ماندگاری دارد؟

نتایج این درمان برای مدت 6 تا 12 ماه دوام و ماندگاری دارد. به این ترتیب لازم است از یک برنامه زمان‌بندی مناسب برای حفظ نتایج اولیه درمان استفاده شود. این روش درمانی می‌تواند نتایج به نسبت بلند مدت اما غیر دائمی داشته باشد و به این ترتیب امکان ایجاد اصلاحات لازم در ظاهر با گذشت زمان یا تغییر سلیقه بیمار وجود خواهد داشت.

معایب استفاده از عمل زیبایی بینی بدون جراحی


  • نتایج این درمان دائمی نیست.
  • ژل تزریق شده در این روش در واقع به حجم بینی بیمار اضافه می‌کند.
  • این روش نمی‌تواند همه مشکلات ظاهری بینی را درمان کند.

تزریق چربی و بوتاکس در بینی


 

تزریق چربی و بوتاکس می‌تواند به همراه عمل جراحی زیبایی بینی برای بیمار استفاده شود و در این حالت روش درمان و مراقبت‌های قبل و بعد از درمان مخصوص به خود را خواهد داشت. به این ترتیب از تزریق بوتاکس در عضلات زیر بینی که باعث متمایل شدن سر بینی به پایین شده و نیز تزریق چربی برای ایجاد تناسب بهتر بین بینی با سایر اجزای صورت استفاده می‌شود. برای مثال، این روش را می‌توان برای بیمارانی استفاده کرد که از برجستگی یا قوز در ناحیه بینی خود ناراحت هستند.

در روش رینوپلاستی سنتی معمولاً اصلاح برجستگی بینی با پر کردن یا تراشیدن استخوان بینی در طول عمل جراحی انجام می‌شود. روش دیگر برای اصلاح این برجستگی می‌تواند پر کردن نواحی بالا و پایین برجستگی بینی برای ایجاد ظاهر صاف تر برای بینی بیمار باشد. به بیان دیگر، در این حالت به جای تراشیدن و پایین بردن قسمت برآمده، فرو رفتگی دو طرف استخوان بینی پر می‌شود. علاوه بر این امکان استفاده از تزریق چربی برای اصلاح موارد عدم هماهنگی یا عدم تقارن در ناحیه بینی وجود دارد. از این روش می‌توان برای اصلاح ظاهر سر بینی بیمار نیز استفاده کرد. یکی از مزایای اصلی این روش درمانی، امکان مشاهده تاثیرات ناشی از درمان بدون نگرانی از دائمی بودن تغییرات ایجاد شده می‌باشد.