روش‌های کاشت و پیوند موی طبیعی سر

نازک شدن مو، یا در موارد شدید، طاسی، یک مشکل مشترک میان مردان و زنان است. تا حد زیادی عوامل ارثی اصلی‌ترین ریشه این اختلال هستند، اما مشکلات هورمونی، رژیم غذایی، داروها، بیماری‌های خاص و یا استرس نیز می‌تواند به‌عنوان عامل محرک، باعث ریزش مو شوند. در  کاشت مو، تکه‌های کوچکی از گرافت پوست سر از مناطقی که حاوی مو هستند، برداشته می‌شود و مجدداً در مناطقی که موها نازک شده‌اند و یا ریخته‌اند کاشته می‌شوند.

در کلینیک ما، از طریق نوآوری‌های علمی و خلاقیت‌های هنری جراح، موهای ریخته شده بیماران ترمیم می‌گردد.  ما با استفاده از روش‌های درمانی اثبات‌شده و با طبیعی‌ترین ظاهر ممکن، اقدام به درمان ریزش مو خواهیم کرد. ما کاملاً اهمیت جراحی کاشت مو را در زندگی افراد درک می‌کنیم. باافتخار اعلام می‌کنیم که ما هم همانند شما نسبت به ریزش مویتان حساس هستیم. ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم، تا از طریق بالاترین استانداردهای درمانی ممکن، رضایت بیماران را به دست آوریم.

انواع کاشت مو


 انواع روش های کاشت موی سر در ادامه آورده شده است:

 FUE (استخراج واحدهای فولیکولی)

FUE روشی است که در آن واحدهای فولیکولی به‌صورت جداگانه از ناحیه اهداکننده مو برداشت می‌شوند، در این روش نیاز به ایجاد برش در پوست سر نمی‌باشد.  در این تکنیک، از یک ابزار نافذ نوک‌تیز استفاده می‌شود. قطر سر آن حدود 1 میلی‌متر است و به‌صورت جداگانه قادر است فولیکول‌های مو را از پوست سر جدا نماید.

FUE بدون نیاز به اصلاح

روش FUE"  بدون اصلاح"، فرایندی است که به بیمار اجازه می‌دهد بدون نیاز به تراش کامل موهای سر خود، از روش FUE استفاده نماید. نواحی کوچکی از پوست سر تراشیده می‌شود و در سراسر منطقه اهداکننده (دو طرف کناری و پشت سر) پراکنده می‌شوند. با ظرافت خاصی فولیکول‌های مو برداشته می‌شوند، موهای اصلاح‌نشده این مناطق، مناطقی که از آن مو برداشت شده است را پوشش می‌دهند.

 800 الی 1000 گرافت مو می‌تواند از این طریق برداشت شود، این میزان برداشت برای پیوند و کاشت موهای کوچک کافی است. در مواردی که برای کاشت موی سر به موی بیشتری نیاز ‌باشد، می‌توان به‌صورت ماهانه روش FUE" بدون اصلاح" را استفاده کرد تا نتیجه دلخواه حاصل گردد.

FUT (پیوند واحدهای فولیکولی)

 FUT تحت عنوان URFUT (پیوند واحدهای تصفیه‌شده فولیکولی) نیز شناخته می‌شود. در این روش یک باریکه‌ای از پوست از ناحیه اهداکننده مو، جدا می‌شود، سپس واحدهای فولیکولی به‌صورت میکروسکوپی از باریکه پوست جدا می‌شوند. FUT مزایای بسیاری دارد، بالا بودن موفقیت پیوند، یکی از این مزایا است.

قبل از عمل

به‌منظور انتخاب بهترین شیوه مناسب برای شما و همچنین آگاهی از عوارض ترمیم مو و هزینه آن، یک جلسه مشاوره خصوصی با پزشک نیاز است. در طول مشاوره پزشک تراکم قسمت اهداکننده و کیفیت پوست را ارزیابی می‌کند.  او همچنین الگوی طاسی فرد را تعیین کرده و ویژگی‌های فردی مو، مانند رنگ و موج‌دار بودن آن را بررسی می‌کند. ارزیابی این موارد برای طرح‌ریزی مناسب درمان و کاشت موی طبیعی موفق لازم است.

عواملی که باید در نظر گرفته شود عبارت‌اند از:

  • سن بیماران
  • خصوصیات ظاهری
  • تعداد فولیکول‌های در دسترس
  • انتظارات بیمار
  • نیازهای احتمالی او در آینده

طراحی و نحوه توزیع فولیکول‌های مو بر اساس نیازهای بیمار صورت می‌پذیرد، در این خصوص باید 3 اصل عمومی را در نظر گرفت:

  • ناحیه دهنده و گیرنده مو حداقل آسیب را ببینند.
  • نتیجه عمل طبیعی به نظر برسد.
  • بر اساس شرایط و نیازهای بیمار، کامل‌ترین نتیجه ممکن با حداکثر تراکم فولیکولی به دست آید.

فرایند جراحی

انتخاب ناحیه اهداکننده مناسب برای یک پیوند موی موفق بسیار مهم است. معمولاً موها از ناحیه پشت سر برداشته می‌شوند، این ناحیه از سر معمولاً دچار ریزش نمی‌شود. موهای این منطقه معمولاً پس از عمل به رشد طبیعی خود ادامه می‌دهند. فرایند درمان معمولاً در یک کلینیک انجام می‌شود. ابتدا، جراح پوست سر شما را پاک و ضدعفونی می‌کند، سپس داروی بی‌حسی موضعی را در مناطق موردنیاز پوست سر تزریق می‌کند. پزشک شما از میان روش‌های موجود بر اساس شرایط شما، مناسب‌ترین روش پیوند را انتخاب می‌کند.

اگر روش FUE برای شما انتخاب شده باشد، تیم جراح پشت سر شما را اصلاح خواهند کرد. سپس، پزشک فولیکول‌های مو را یک‌به‌یک با دقت از پوست سر جدا می‌کند. ناحیه اهداکننده بهبود میابد، نقاط کوچکی دران باقی خواهد ماند که توسط موهای موجود پوشش داده می‌شوند. معمولاً از این به بعد، فرایند جراحی در روش‌های مختلف یکسان است. پس‌ازآن که گرافت‌های مو آماده شدند، جراح ناحیه موردنظر را پاک و ضدعفونی می‌کند. سپس در ناحیه موردنظر بی‌حسی اعمال می‌شود. پس‌ازآن جراح در ناحیه‌ای که باید مو کاشته شود توسط سوزن‌ مخصوص و یا تیغ جراحی، سوراخ یا شکاف‌هایی را ایجاد می‌کند. باظرافت و دقت بسیار گرافت‌های مو داخل این سوراخ‌ها قرار می‌گیرند. پیوند مو به‌صورت سرپایی انجام می‌شود. مدت‌زمان عمل به میزان موی پیوندی بستگی دارد. موها به‌آرامی و به‌صورت طبیعی رشد می‌کنند. موها رشد خود را تا سه ماه ادامه خواهند داد و پس‌ازآن مانند موهای طبیعی دیگر و با همان سرعت به رشد خود ادامه می‌دهند. معمولاً نتیجه کامل جراحی پس از 10 الی 12 ماه خود را نشان خواهد داد. موهای پیوندی برای همیشه به رشد خود ادامه خواهند داد، مراقبت و نگهداری خاصی نیاز ندارند.

نتایج

نتیجه کاشت مو می‌تواند بسیار سریع آشکار گردد اما در کل شما باید صبور باشید. موهای پیوندی در ابتدا بسیار کوتاه خواهند بود. در دو هفته اول پس از پیوند، ساقه برخی از موهای پیوندی دچار ریزش می‌شوند. این‌یک واکنش طبیعی است و "شوک ریزشی" نامیده می‌شود. اما نگران نباشید چراکه ریشه‌های مو (یا فولیکول‌ها) سالم مانده و در محل باقی می‌مانند. پس از دو تا سه ماه، مجدداً ساقه‌ موهای پیوندی رشد خواهند کرد و به‌تدریج ظرف 6 الی 9 ماه ضخیم خواهند شد.

Untitlغed-2

سؤالات رایج


چرا باید تحت عمل کاشت مو قرار بگیرم؟

کاشت مو مؤثرترین، راه‌حل بلندمدت طاسی با الگوی مردانه است. همچنین نتایج آن در درمان ژنتیکی ریزش مو در برخی از زنان نیز بسیار قابل‌توجه است. از این درمان می‌توان برای ریزش موهایی که در اثر جای زخم، جراحی‌های صورت، سوختگی، تصادفات و یا بیماری‌های مختلف ایجاد می‌شوند، به‌خوبی استفاده نمود.

امروزه از روش های دیگری همچون پیوند مو با لیزر نیزه بهره گرفته می شود. با پیشرفت‌های ایجاد شده در تکنولوژی، امروزه از لیزر کم‌توان به همراه داروهای تایید شده برای درمان ریزش مو، بهبود کیفیت رویش، افزایش حجم مو و درخشنده و ضخیم‌تر شدن آن استفاده می‌شود.

آیا این روش دردناک است؟

شما قبل از عمل تحت بی‌حسی موضعی و داروهای ضد درد دیگر قرار می‌گیرد، درنتیجه هرگونه ناراحتی بالقوه به حداقل ممکن خواهد رسید. همچنین پس از عمل نیز برای بیمار داروهای مسکن تجویز خواهد شد. تجربه ما نشان می‌دهد که این داروها تنها برای چند روز اول موردنیاز هستند. تکنیک‌های جراحی مدرن به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که عمل کاشت مو در کمترین زمان ممکن میسر باشد، بیمار احساس راحتی خواهد داشت و میزان ناراحتی او به حداقل میزان ممکن کاهش خواهد یافت.

آیا موهای پیوندی طبیعی به نظر خواهند رسید؟

بله، موهای پیوندی درست مانند موهای طبیعی شما به نظر خواهند رسید. شما گر افت‌های مو را از موهای خود پیوند می‌گیرید، این بدین معنی است که رنگ، شکل، و جهت موهای پیوندی نهایت تطابق را با موهای اطراف خود خواهند داشت. هنگامی‌که موهای پیوندی رشد کنند، تشخیص آن‌ها از موهای غیر پیوندی بسیار دشوار خواهد بود. بسیاری از بیماران پس از پیوند مو اعتمادبه‌نفس قابل‌توجهی به دست می‌آورند، تنها بعد از یک هفته دیگر نیازی به استفاده از کلاه نخواهد بود.

چه زمانی می‌توانم به سرکار خود بازگردم؟

بیشتر بیماران می‌توانند تنها در عرض 2 روز پس از عمل به کار خود بازگردند. بااین‌حال، بیمارانی که مشاغل سنگین دارند و یا کسانی که در معرض گردوغبار، باران و خطر آسیب به سر قرار دارند، باید به مدت یک هفته از محل کار خود دور بمانند.