آبله‌ مرغان: علائم و درمان وجای زخم آن

abele1

آبله‌مرغان یک عفونت ویروسی بسیار مسری است که توسط ویروس "واریسلا زوستر" ایجاد می‌شود. در این بیماری، بیمار دچار ضایعات پوستی تاول مانندی می‌شود که ابتدا در صورت و تنه و سپس در تمام بدن پخش می‌شود. در اغلب موارد این تاول‌ها از بین می‌روند و جای آن‌ها روی پوست باقی نمی ماند.

پزشکان ما در کلینیک برای درمان آبله‌مرغان برای کودکان، زنان باردار و افراد بزرگسال داروهای متناسب با شرایط هر یک را تجویز می‌کنند و به بیماران تمامی توصیه‌های لازم برا ی کاهش علائم بیماری را می‌کنند. همچنین به بیمار آموزش می‌دهند که چگونه خارش و سوزش ناشی از تاول‌ها را کمتر کنند و احتمال گسترش عفونت به سایر نقاط بدن و سایر افراد را کاهش دهند. ما با استفاده از متد‌های مختلفی مانند لیزردرمانی و میکرودرم‌ابریژن به شما کمک می‌کنیم که جای زخم‌های باقی مانده از آبله‌مرغان را درمان کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر از طریق شماره‌های کلینیک با ما تماس بگیرید.

علائم آبله‌مرغان

abele2

قبل از بروز دانه‌های تاولی

• احساس ناخوشی و ضعف عمومی
• تب (تب معمولا در بزرگسالان شدیدتر از کودکان است)
• درد مفاصل بدن
• کاهش اشتها
• گاهی اوقات شخص حالت تهوع دارد

بعد از بروز دانه‌های تاولی

علائم بالا با علائم زیر همراه می‌شوند:
• بروز دانه‌های تاولی که خارش دارند، یکی از شایع‌ترین علائم آبله‌مرغان هستند
• در ابتدا این دانه‌ها به صورت نقاط قرمز رنگ کوچک روی پوست هستند که خارش شدید دارند. سپس این نقاط تبدیل به دانه یا جوشی می‌وند که سر آن یک تاول است- این تاول‌ها ممکن است شدیدا خارش داشته باشند.
• هر کدام از ان تاول‌ها ظرف 24 ساعت کاملا رسیده می‌شوند و سپس خشک می‌شوند و جای ان پوسته می‌شود.
• ظرف مدت زمان 10 روز، این پوسته‌ها نیز به خودی خود می‌افتند.

علائم شدیدتر و غیر معمول آبله‌مرغان

در صورتی که علائم زیر بروز کردند با پزشک خود تماس بگیرید:
• پوست اطراف دانه‌های تاولی قرمز و دردناک شد.
• بیمار دچار مشکل تنفسی و تنگی نفس شد.
• بیمار در قفسه سینه خود احساس درد کرد.

تشخیص آبله‌مرغان

پزشکان ما در کلینیک، حتی با نگاه کردن به علائم ظاهری بیمار و پرسیدن چند شوال ساده، متوجه خواهند شد که به آبله‌مرغان دچار شده است. برای تشخیص آبله‌مرغان هیچ نیازی به انجام آزمایش یا تست پزشکی خاصی نیست. در موارد بسیار نادری ممکن است آبله‌مرغان با بیماری گال یا جای نیش حشرات اشتباه گرفته شود.

روش‌های درمانی

بیماران مبتلا به آبله‌مرغان حتی بدون درمان نیز، ظرف یک یا دو هفته خوب می‌شوند، اما هیچ داروی خاصی برای درمان کامل و از بین بردن این بیماری وجود ندارد. جلوگیری از ماندن جای آبله مرغان نیاز به درمان بعد از آن را کاهش می دهد.

رفع درد و تب بیمار

برای کنترل علائمی مانند تب و درد، داروی استامینوفن و ایبوبروفن تجویز می‌شود. این دارو‌ها به صورت غیرتجویزی نیز قابل تهیه هستند.

درمان زخم‌های داخل دهان

می توانید برای تسکین خارش وسوزش زخم‌های داخل دهان، بستنی یخی بدون شکر مصرف کنید. سعی کنید از خوردن غذاهای شور و پرادویه خودداری کنید. در صورتی که جویدن غذا برایتان مشکل است، بهتر است سوپ بخورید و حتما مطمئن شوید که سوپ در زمان صرف، بیش از حد داغ نیست.

درمان خارش دانه‌های تاولی

در صورتی که کوک شما به آبله‌مرغان مبتلا شده، برای مراقبت از پوست او و رفع خارش دانه‌ها رعایت نکات زیر توصیه می‌شود:

• ناخن‌های او را کوتاه کنید.
• دستان او را همیشه تمیز نگاه دارید.
• هنگامی که کودک به خواب می‌رود به دستان او دستکش یا حتی جوراب بپوشانید تا زمانی که تلاش می‌کند پوست خود را در خواب خاراند، به پوست خود صدمه نزند.
• استفاده از پماد کالامین یا ژل‌های خنک‌کننده‌ی پوست می‌تواند خارش پوستی را کاهش دهد.
• در صورتی که خارش پوستی شدید باشد، ممکن است پزشک داروی کلرفنامین را تجویز کند، البته این دارو برای درمان آبله مرغان در کودکان زیر 12 ماه تجویز نمی شود.
• مطمئن شوید که کدک شما حتما لباس‌های گشاد می‌پوشد تا لباس‌های او دانه‌های تاولی را بیشتر تحریک نکند.

داروهای ضدویروس

ممکن است برای زنان باردار، افرادی که بیماری بسیار زود در آن‌ها تشخیص داده شده است، نوزادان و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، داروی ضدویروس تجویز شود. یکی از این داروها، اسیکلوویر (Aciclovir) است که باید ظرف 24 ساعت بعد از بروز تاول‌ها مصرف شود. اسیکلوویر شدت علائم بیماری را کاهش می‌دهد اما بیماری را درمان نمی کند. این دارو 5 بار در روز و برای مدت یک هفته باید مصرف شود.

درمان با ایمونوگلوبین

ممکن است ایمونوگلوبین وریسلا زوستر (VZIG) از بدن افراد سالم که دارای این آنتی‌بادی هستند گرفته شود و به بیماانی تزریق شود که به شدت در معرض خطر ابتلا به آبله‌مرغان و بروز عوارض شدید آن هستند. برای مثال می‌توان افرادی با سیستم ایمنی بسیار ضعیف، مادران باردار و نوزادان را نام برد.

درمان‌های تخصصی درماتولوژی برای رفع جای دانه‌های آبله‌مرغان

درمان جای دانه‌های آبله که به صورت تیرگی مختصر پوست هستند آسان‌تر است، در حالی که درمان زخم‌های عمیق‌تر مانند زخم‌های آتروفیک مشکل‌تر و چالش برانگیز است. این زخم‌ها مانند فررفتگی یا چاله‌های در پوست هستند و به نظر می‌رسد که پوست در آن ناحیه بافت خود را از دست داده است.

درمابریژن

ce1za1euiaaujih

در روش درم ابریژن ، خارجی‌ترین لایه از پوست برداشته می‌شود تا سلول‌های جدیدی به جای آن تولید شوند. در این روش سطح پوست با یک برس سیمی لایه‌برداری می‌شود و البته کمی از پوست خون می‌آید. سپس پوست سلول‌های جدیدی تولید می‌کند که سطحی هموارتر و نرم‌تر دارد و هر گونه زخم و ضایعه‌ی پوستی که قبلا روی پوست وجود داشته است، از بین می‌رود. در صورتی که این پروسه روی نواحی بزرگ‌تری از پوست انجام شود، ممکن است برای انجام آن نیاز به اعمال بیحسی موضعی باشد.

پیوند پوست

skin-care_l12ihqluf4

در این روش قسمت بسیار کوچکی از پوست پشت گوش برداشته می‌شود و در قسمت‌های سوراخ مانند که جای زخم آبله‌مرغان روی پوست نواحی دیگر بدن هستند، پیوند زده می‌شود. این کار موجب هموار شدن سطح پوست می‌شود. پوست پیوند زده شده معمولا ظرف 1 الی 2 هفته خوب می‌شود. نقصی که این روش دارد این است که ممکن است رنگ پوست پیوند زده شده با پوست اطراف آن کمی متفاوت باشد. به همین منظور ممکن است بعد از انجام پیوند زدن پوست، عمل پیلینگ شیمیایی انجام شود تا رنگ و ظاهر پوست کاملا یکدست شود.

جوانسازی پوست با روش‌های غیرلایه برداری

photo

با استفاده از تکنولوژی لیزردرمانی می توان جای زخم‌های آبله‌مرغان را بدون ایجاد هیچ زخم دیگر یا خونریزی، درمان کرد. انجام لیزردرمانی موجب تحریک پوست به تولید کلاژن بیشتر می‌شود و در نتیجه لایه‌ی خارجی پوست با روشی کاملا طبیعی، بازسازی می‌شود و سطح پوست، نرم و هموار و یکدست خواهد شد. در صورتی که بخواهید بهترین نتیجه‌ی ممکن را از لیزردرمانی بگیرید، لازم است لیزردرمانی را چندین جلسه تکرار کنید.

درمان‌های طبیعی برای از بین بردن جای دانه‌های آبله‌مرغان

• ویتامین E. ویتامین E می‌تواند تاثیر بسزایی در ترمیم پوست آسیب‌دیده داشته باشد.
  • آب لیمو. آب لیمو یک روشن‌کننده‌ی طبیعی پوست است.
  • عسل. عسل دارای آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که به پوست کمک می‌کنند سریع‌تر خود را بازسازی کند و کلاژن بیشتری تولید کند.
  • آلوئه‌ورا. آلوئه‌ورا مفیدترین گیاه ه موجود برای سلامت پوست است.

انواع جای زخم‌های دانه‌های آبله‌مرغان

برای تعیین روش مناسب برای درمان جای زخم و دانه‌های آبله‌مرغان، ابتدا لازم است که انواع جای زخم‌های آبله‌مرغان را بشناسیم و بدانیم که شدت آن تا چه حد است.

زخم آتروفیک

زخ‌های آتروفیک مشابهبا جای زخم‌هایی است که بر جای جوش و اکنه‌ی شدید باقی می‌ماند. این جوش‌ها باعث می‌شود که پوست ما مانند پوست پرتقال، زبر و دارای منافذ بزرگی شود. بر اثر التهابات پوستی مانند آبله‌مرغان بافت پوست و همچنین کلاژن موجود در پوست آسیب می‌بیند و لایه‌ی خارجی پوست حالت طبیعی خود را از دست می‌دهد. به همسن خاطر است که زخم‌های آتروفیک ظاهری مانند چاله و فرورفتگی دارند.

لکه‌های مدور با رنگ روشن

در برخی افراد ممکن است جای تاول‌های آبله‌مرغان به صورت لکه‌های قرمز یا قهوه‌ای رنگ روی پوست باقی بماند. در بعضی موارد دانه‌های آبله‌مرغان تنها در بدن شخص تا چند روز می‌مانند و سپس از بین می‌روند و بنابراین جای آن روی پوست بسیار کمتر باقی می‌ماند. درمان این جای زخم‌ها بسیار آسان‌تر است و حتی ممکن است با گذشت زمان و به تدریج به طور طبیعی محو شوند، خصوصا اگر بیمار کودک باشد.